Volvo med tre motorer

ANNONS
|

Den konceptbil Volvo presenterar är en XC60 hybrid som tar Volvos hybridutveckling ytterligare en bit framåt jämfört med den V60 hybrid som närmar sig försäljningsstart.

Den nya XC60-hybriden är den första Volvon som förses med bolagets nya fyrcylindriga motor, blivande bas i alla Volvos kommande modeller.

Motorfamiljen kallas VEA (Volvo Environmental Architecture) och ombyggnaden av motorfabriken i Skövde har redan inletts för att om exakt ett år inleda prototypproduktion av de nya motorerna, berättar Mats Fredrikson, ansvarig för hela VEA-projektet.

Det som är speciellt med nya XC60 är att den kommer att ha en turboförsedd bensinmotor på 280 hästkrafter som driver på framhjulen.

ANNONS

Dessutom kommer bilen att få en ny kombinerad startmotor/generator som sitter på motorns drivaxel, mellan motorn och växellådan. Den blir på 45 hästkrafter.

Den tredje motorn, den andra elmotorn, är på 70 hästkrafter och av av samma typ som den som sitter i V60-hybriden och alltså driver på bakaxeln.

Resultatet av hela paketet blir en mängd olika varianter för drift, exempelvis fyrhjulsdrift på bara el, eller eldrift på bakhjulen och bensinmotordrift på framhjulen.

- Vi får flera möjligheter för optimal drift. Vi kan exempelvis ladda batterierna från generatorn i vissa skeden för att hjälpa till att skapa ideala driftförhållanden för bensinmotorn, säger Mats Fredrikson.

Lika avancerat som själva tekniken blir styrningen av den.

- Styrsystemen får allt större betydelse, säger Mats Fredrikson och berättar att utvecklingen sker inom Volvo.

- Just nu jobbar 25-30 personer med hårdvaran och dessutom har jag tillgång till 250-300 personer som kan jobba med styrsystemen.

Det låter tekniskt komplicerat med tre motorer, men Mats Fredrikson säger att han anser bakaxeldrivningen vara beprövad teknik redan och den lösning man har valt med elmotor som stöd för bensinmotorn finns även hos andra tillverkare.

- Både Mercedes och BMW kommer med liknande system, säger han.

Volvo har stora förhoppningar på prestanda. Som snålbil räknar man med att komma ner i en bränsleförbrukning på 0,23 liter per mil, men i andra ändan av skalan är det, med all kraft inkopplad, en riktig värsting som kan leverera 350 hästkrafter. Att man inte kan få ut all kraft ur alla tre motorerna beror på att man vid kombinationskörningen inte kan ta maxeffekt ur elmotorerna.

ANNONS

Vid pendling till och från jobbet kan man köra på enbart el i 45 kilometer och bilens batterier skall kunna laddas från ett vanligt väggurtag på 3,5 timmar.

ANNONS