Volvos tunga lastbilar ser en ökad försäljning i Kina när logistiknätverken byggs ut i landet – nu köper Volvokoncernen en egen fabrik för produktion i landet. På bilden en Volvo FM på en kinesiska väg.
Volvos tunga lastbilar ser en ökad försäljning i Kina när logistiknätverken byggs ut i landet – nu köper Volvokoncernen en egen fabrik för produktion i landet. På bilden en Volvo FM på en kinesiska väg. Bild: JiaXuefeng

Volvo Lastvagnar börjar producera lokalt i Kina

Volvo Lastvagnar startar lastbilsproduktion i Kina – i en affär med ett halvstatligt bolag köper man kinesiska JMC Heavy Duty Vehicle som har en komplett produktionsanläggning i Shanxiprovinsen för 1,1 miljarder kronor.
– Vi får en kapacitet att producera 15 000 fordon om året, säger Claes Eliasson, presschef på AB Volvo.

ANNONS
|

Med affären kommer AB Volvo och dotterbolaget Volvo Lastvagnar att kunna börja tillverka lastbilar från slutet av nästa år av Volvomärket av modellerna FH, FM och FMX.

– Som det är nu importerar vi till Kina från andra marknader, nu kommer vi att kunna ha produktion på plats. Kina är en växande marknad, vi ser hur logistiksektorn växer i Kina och att det är en ökad efterfrågan av premiumlastbilar, säger Claes Eliasson.

LÄS MER:Volvo: Så många nyanställningar blir det i Göteborg

Snabbare leveranser till kunderna

– Tiden är mogen för att ta klivet in i Kina med en egen produktionsanläggning, vilket också kortar ledtiderna. Vi slipper shipping.

Det handlar om en komplett fabrik med hyttproduktion, pressverkstad, måleri, slutmontering etcetera. Tidigare har bolaget JMC Heavy Duty Vehicles tillverkat åt Ford, men med förvärvet blir det en renodlad fabrik för Volvolastbilar. AB Volvo och Volvo Lastvagnar köper bolaget och fabriken i Shanxiprovinsen av kinesiska Jiangling Motors, som till hälften är i statlig ägo.

ANNONS

LÄS MER:Godset ökar i hamnen – hjulen snurrar hos Volvobolagen

Räknar med kraftigt ökad försäljning

På några års sikt kommer anläggningen att ha en produktionskapacitet på 15 000 fordon, enligt Volvo, att jämföra med fjolårets försäljning av tunga lastbilar på marknaden som uppgick till 4 500.

– Vi har ett sätt att bygga lastbilar på som kräver att vi får ordning på linorna och produktionsflödena, säger Claes Eliasson.

– Lastbilarna kommer att ha precis samma kvalitetsstandarder som de som produceras i Europa.

Idag har anläggningen cirka 500 medarbetare.

– Vi får se hur stor kostym vi behöver när vi kommer igång.

LÄS MER:Stora utmaningar kvarstår för Göteborgsklenoderna AB Volvo och SKF

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS