- Den mjukvaran vi utvecklar nu kommer inte att utgå från ett isolerat bokningssystem utan kommer att lära sig av dina mönster, ditt sätt att använda tjänsten – och det liknar det sätt som vi redan ser hos musikströmningstjänster, säger Bodil Eriksson, vd på Volvo Car Mobility, till TT.
Tjänsten – som ska kallas M – är ett slags abonnemang för bildelning och är tänkt att lanseras våren 2019 i Sveriges större städer samt i två städer i USA. Därefter ska systemet stegvis byggas ut och Volvoägda Sunfleet – Sveriges i dag största bilpool – ska stegvis gå upp i den nya tjänsten.
Bodil Erikssons bolag etablerades i fjol som en självständig del av koncernen Volvo Cars. Nu har bolaget, med säte i Stockholm, omkring 50 anställda.
TT: Vilken är den största utmaningen inför lanseringen?
- Vi vill vara pålitliga – att det finns en bil åt dig när du behöver den och där du behöver den. Det är en stor utmaning och vi jobbar intensivt med en massa tester för att säkerställa att vi blir pålitliga, svarar Eriksson.