Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Volvo kan slås ihop med Geely

Volvo Cars undersöker möjligheterna att slå sig samman med systermärket Geely Auto. Det nya bolaget ska vara klart i slutet av året – och kan börsnoteras i både Hong Kong och Stockholm.

De båda biltillverkarna ägs idag av Geely Holding. Nu ska Volvo och Geely undersöka möjligheterna att slå sig samman till ett bolag, för att "skapa en stark, global koncern" skriver Volvo Cars i en skriftlig kommentar.

Syftet är bland annat att skapa större finansiella och tekniska synergier mellan de båda bolagen.

Den nya koncernen ska kunna börsnoteras både i Stockholm och Hong Kong, enligt Volvo.

LÄS MER: AB Volvos fina bokslut följs upp av en rad rekord även från Volvo Cars

Ambitionen – nytt bolag innan årets slut

En arbetsgrupp, som leds av Volvo Cars vd Håkan Samuelsson, ska nu utreda samgåendet. Om båda företagsledningarna gillar vad som framkommer av den utredningen kan bolagen slås samman redan under året.

– Ambitionen är att slutföra arbetet innan årets slut, säger Volvos presstalesperson Stefan Elfström.

Vad ska bolaget heta?

– Både namnet och den ingående strukturen är något som arbetsgruppen under Håkan Samuelsson ska utreda.

Varför gör ni det?

– Det handlar om att nå skalfördelar i hela gruppen och att resurserna kan växa globalt. Vi på Volvo Cars är inne i en omställning mot elektrifierade och självkörande bilar och även övriga i Geelygruppen satsar mycket på utveckling. Vi befinner oss i en konsolidering av bilbranschen.

Volvo Cars kan snart slås samman med systerbolaget Geely Auto. Det nya bolaget kan noteras på börsen både i Hong Kong och Stockholm. Bild: Pressbild: Volvo Cars
Volvo Cars kan snart slås samman med systerbolaget Geely Auto. Det nya bolaget kan noteras på börsen både i Hong Kong och Stockholm. Bild: Pressbild: Volvo Cars

De enskilda bilmärkena, Volvo och Geely, ska dock behållas även efter en eventuell sammanslagning.

– Ambitionen är att vi ska dra nytta av våra gemensamma resurser, men ha oberoende och starka varumärken inom gruppen, säger Stefan Elfström.

Vad betyder detta för Göteborg?

– Huvudkontor och all kärnverksamhet kommer att fortsatt vara här och jag har inte heller någon bild att av att det kommer att påverka anställningarna. Geely har ju också vuxit sig starkt i Göteborg. När det gäller vad vi sett hittills har CMA-plattformen som utvecklats här används i både Volvo XC40 som andra modeller i gruppen, det är sådana skalfördelar vi kan se – finansiella och teknologiska synergier. Men jag vill alltså betona att de ingående varumärkenas identitet är intakta.

”Skapar en tydligare koncern – som Volkswagen”

Hampus Engellau fordonsanalytiker på Handelsbanken, kommenterar nyheten om Geely och Volvo Cars med följande:

– Det är ett spännande besked, där de nu ska sitta i arbetsgrupper och utvärdera detta närmare. Men det man kan säga är att Volvo Cars vuxit i premiumsegmentet medan Geely numera är en ansedd tillverkare i jämförelse med andra kinesiska märken. Volvo har mycket hittills varit en finansiell investering för Geely där det varit mycket ”hands off” från Geely, även om det funnits samarbeten.

– Om man nu lyfter upp Geely, Volvo, Lynk & Co och Polestar i ett bolag så kan man skapa en tydligare koncern, likt Volkswagen som rymmer märken som Volkswagen, Audi och Lamborghini. Man kan skapa tydligare synergier i koncernen och även dela plattformar – dock utan att kannibalisera på respektive bilvarumärke. Man kan få ned kostnaderna och växa mer – det är ju spännande att vi kan få ett bilbolag på Stockholmsbörsen också.

”Viktigt var huvudkontoret för hela koncernen hamnar”

Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren, förklarar att han i grunden är optimistisk till beskedet att det kan bli ett gemensamt bolag.

– Jag tror att det kan innebära stora fördelar för Volvo och för Västsverige. Sedan finns det alltid en oro över var huvudkontoret och koncernchefen för det gemensamma bolaget hamnar – det är en viktig fråga.

– Men det finns flera saker som talar för att Volvo går styrkt ur det här. Håkan Samuelsson och Volvo har levererat starka resultat till koncernen, Li Shufu har betonat att han vill släppa lös ”tigern” i Volvo, en börsnotering i Stockholm tyder på att man tydligt vill sätta ned flaggan här och Volvo har fortfarande mer att lära Geely än tvärtom.

Enligt Johan Trouvé och Handelskammaren siffror har Volvo Cars 21 000 anställda i regionen och Geelybolagen drygt 5 000.

– Volvo är Sveriges största privata arbetsgivare, säger Johan Trouvé.

LÄS MER: Stark avslutning på 2019 för Volvo – men lägre lönsamhet

Fakta: Geely Auto och Volvo Cars

Under 2019 sålde Geelykoncernen totalt 2,18 miljoner fordon runt om i världen där Volvo Cars stod för drygt 700 000 bilar. I gruppen ingår bland annat märkena Geely, Geometry, Lynk & Co, Proton, Lotus, Volvo, Polestar, Terrafugia (flygande bilar) och Cao Cao (bildelningstjänst).

Ser man till de tre största biljättarna i världen ligger de alla med sina samlade märken på en bilförsäljning över tio miljoner bilar (2018): Volkswagen, Toyota Motor och Renualt-Nissan. Fyra och femma på listan är General Motors och Hyundai Group. En ny stor fordonsgrupp håller på att skapas av Fiat-Chrysler och PSA (Peugot, Citroën), som kommer att bli fjärde största fordonskoncern när köpet går igenom.

Källa: Geely, DW.com, Business Insider

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.