Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

XC60 produceras redan i Torslanda – nu kan produktionen öka ytterligare tack vare USA:s och Kinas handelskrig. Bild: Thomas Johansson/TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Volvo kan flytta produktion från Kina till Torslanda i upptrappat handelskrig

Med det upptrappade handelskriget mellan USA och Kina kan Volvo flytta all produktion av storsäljande XC60 från Kina till Göteborg. Det meddelar företaget. I pusslet berörs i sådana fall V60-produktionen.

Under sommaren trappades handelskriget mellan de ekonomiska stormakterna USA och Kina upp, där USA:s president Donald Trump meddelade att man skulle införa 25-procentiga tullar. Kina är Volvo Cars andra hemmamarknad och USA är en av de viktigaste marknaderna för bilmärket.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

För att undvika tullarna har Volvo ansökt om undantag från tullarna för de XC60-fordon som byggs i Kina hos den amerikanska handelsmyndigheten. Men företaget har också beredskap att flytta den produktion av XC60 som sker i fabriken Chengdu i Kina till Torslandafabriken – något Dagens Industri var först med att rapportera. XC60 produceras både i Göteborg och Chengdu idag.

– Ja, tack vare att vi har ett globalt och flexibelt produktionssystem, så kan vi skifta produktion mellan Kina och Sverige och Sverige och Belgien, säger Stefan Elfström, presstalesperson på Volvo Cars.

Full kapacitet

Torslandafabriken går dock redan för full kapacitet med treskiftsproduktion och en årsproduktion i storleksordningen 250 000–300 000 fordon. I Göteborg tillverkas fordon på den större plattformen, SPA, till exempel suvarna XC60 och XC90. I Gent och Belgien tillverkas främst modellerna på den mindre plattformen, CMA, som nya XC40-modellen.

– Men vi har en flexibilitet att producera en viss mängd SPA-fordon, säger Stefan Elfström.

– Konkret handlar det om att vi har slutmontering av V60-modellen även i Gent, förutom produktionen i Torslandafabriken. Vi kan öka tillverkningen av modellen i Gent.

V60 är Volvos mellanklasskombi där märket förnyade modellen tidigare i år.

XC60 är en mycket viktig modell för Volvo och kom i ny version i fjol. Mellanklass-suven är den klart mest säljande globalt och bilmärkets alla tre nya stadsjeepar har gjort att försäljningen i USA har ökat mycket kraftigt. Globalt står suv-modellerna för över hälften av försäljningen.

När det gäller de två andra suv-modellerna, så produceras XC90 enbart i Torslanda och XC40 enbart i Belgien – även om det finns planer på XC40-produktion i Kina också.

USA-produktion ligger fast

I veckan satte också produktionen av Volvos nya sedanmodell S60 igång i nya fabriken i Charleston i USA.

Kan det vara aktuellt att börja producera även XC60 vid USA-anläggningen?

– Vi har nu startat S60-produktion i USA, men vi har inte diskuterat produktion av XC60 där. Det vi har sagt är att vi har planer på att producera nästa generation av XC90-modellen i USA, säger Stefan Elfström.

Exakt hur snabbt det kan gå att skifta produktionen av XC60 mellan Kina och Sverige i pusslet som alltså även inkluderar Belgienfabriken, kan inte Stefan Elfström svara på.

– Det är svårt att sätta siffror på det, men eftersom XC60 redan produceras i Torslanda är det rätt okomplicerat.

Volvo uppger att man inte tror att den eventuella ökningen av XC60-produktion i Torslanda kommer att ha någon påverkan på bemanningen i fabriken.

För AB Volvo har tullarna ingen märkbar effekt.

– I dagsläget så har detta marginell påverkan för oss. Vi har inga större exportflöden från Kina till USA, säger presschefen Fredrik Ivarsson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.