Martin Lundstedt, vd Volvo, och Nivdias grundare Jensen Huang diskuterar samarbetet.
Martin Lundstedt, vd Volvo, och Nivdias grundare Jensen Huang diskuterar samarbetet. Bild: Volvo

Volvo i stort nytt avtal – förarlösa lastbilar på framtidens motorväg

För att trygga aktiemarknaden ställde AB Volvo upp med sitt stjärnstall när investerare bjöds ut till fordonstillverkarens kapitalmarknadsdag i Torslanda under tisdagen. Utöver bolagsledningen gjorde även datajätten Nvidias grundare Jensen Huang ett framträdande för att lansera företagens nya partnerskap.

ANNONS
|

En sak som AB Volvos ledning räknar kallt med är att behovet av transporter i världen enbart kommer att öka. Koncernchefen Martin Lundstedt pekar bland annat på den lavinartade utvecklingen inom e-handeln samt det faktum att planetens befolkning redan 2030 kan uppgå till åtta miljarder människor. Det betyder gyllene affärsmöjligheter för den globala fordonsjätten. Men det får inte ske på bekostnad av miljön, enligt Volvo-chefen.

– Potentialen är enorm och kommer drivas av effektiviseringar och gröna lösningar, säger vd Martin Lundstedt inför investerarkollektivet.

Framtiden är elektrisk och självkörande

Att deras sektor håller på att genomgå en enorm omvandling är också något som finns med i beräkningarna. Enligt Volvo är det tre saker som kommer möjliggöra framtidens transportindustri, nämligen elektrifiering, automation och uppkoppling.

ANNONS

Vad gäller elektrifiering har fordonsjätten det senaste året uppvisat ett dussintal nya eldrivna produkter. Det rör sig om alltifrån bussar, anläggningsmaskiner och lastbilar på samtliga marknader runt om i världen. Men även automation är en nyckel för att minska avtrycket på miljön.

– Vi ser enorma framsteg, vi har visat på 98 procent lägre utsläpp tack vare våra elektriska och autonoma system vid vårt och Skanskas Electric Site. Detta samtidigt som operatörskostnaderna minskar, säger Martin Lundstedt till investerarna.

"Ut på landsvägen"

Men Volvos vd börjar tröttna på pilotprogrammen och vill se kommersiella produkter. För att göra självkörande Volvofordon en verklighet har nu Volvo gått samman med det amerikanska dataföretaget Nvidia.

– Det handlar om att ta våra automatiska applikationer till nästa steg, det vill säga ut på landsvägarna. I huvudsak handlar partnerskapet om att vi tillsammans med Nvidia ska utveckla fordonens beslutande system, säger Martin Lundstedt och fortsätter:

– Vi har redan i dag ett antal applikationer i kommersiell drift, men nu vill vi höja komplexiteten. För är du i ett grustag, en gruva eller i en hamn styr du miljön själv, områden som man skulle kunna kalla slutna. Med det här partnerskapet tar vi utvecklingen vidare till att vi ska kunna köra i mer slumpmässiga miljöer, exempelvis vägar. Miljöer där det finns stora kommersiella applikationer helt enkelt, säger han.

ANNONS

Jensen Huang, Nvidias grundare och vd, var på plats i Göteborg när avtalet presenterades. Till GP säger han:

– Att leverera automation till världens enskilt största industri är definitivt ett långsiktigt åtagande från vår sida. Vi har de senaste tio åren investerat för att utveckla den nödvändiga teknologin för att kunna köra de här fordonen. Min gissning är att det ligger 5-10 år framåt i tiden men när vi väl är där kommer det här vara en gigantisk affärsmöjlighet för oss.

Koncernchefen Martin Lundstedt är dock noggrann med att påpeka att framtidssatsningarna inte får överskugga Volvos vardagliga verksamhet. Särskilt inte när en lågkonjunktur lurar runt hörnet.

– Vi måste excellera i det basala.

Är inte nöjd med lönsamheten

Hur ser då den konjunkturkänsliga lastbilsjätten på sin motståndskraft inför sämre tider?

Enligt koncernens finanschef Jan Ytterberg är Volvo väl rustat inför en vikande ekonomi och under investerarkonferensen presenteras inga förändringar av de finansiella mål som AB Volvo satte upp i augusti 2017.

– Vi uppnår två av tre mål. Vad gäller målet om en rörelsemarginal på över 10 procent under en konjunkturcykel finns det mer att göra. Det pekar åt rätt håll men nivån är fortfarande för låg, säger Jan Ytterberg inför investerarna.

ANNONS
ANNONS