Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

AB Volvos vd Martin Lundstedt och finansdirektör och vice vd Jan Gurander. Bild: Maja Suslin/TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Volvo i miljardaffär med Volkswagen

AB Volvo säljer majoriteten av aktierna i det helägda dotterbolaget Wireless Car. Tyska fordonsjätten Volkswagen är köpare.

Volvokoncernen säljer 75,1 procent av aktierna i Wireless Car, ett bolag som är helägt av AB Volvo och som säljer tjänster och lösningar för uppkopplade personbilar till globala bilproducenter.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Köpare är Volkswagengruppen och priset landar på 1,1 miljarder kronor. När försäljningen slutförs innebär det en positiv påverkan på AB Volvos rörelseresultat med cirka 1,5 miljarder kronor.

Fokus på kommersiella fordon

– Vi är fast beslutna att behålla vår position som ledare inom uppkopplade fordon och tjänster. Det här avtalet gör det möjligt för oss att fullt ut fokusera våra resurser och aktiviteter inom det här området på kommersiella fordon, säger Jan Gurander, vice vd på AB Volvo i ett pressmeddelande.

Just det tydliga fokuset mot kommersiella fordon är nyckeln i att AB Volvo väljer att sälja.

– Wireless Car jobbar med utveckling av uppkopplade fordon och då specificerat mot personbilsmarknaden, där finns deras kunder. Därför har det varit en apart avdelning för oss och det är skälet till affären, säger Claes Eliasson, presstalesperson på AB Volvo, till GP.

Borde inte Volvo Cars vara intresserat?

– Vi vet inte hur de resonerar, så den frågan kan inte vi svara på.

Volvokoncernen vill fortsätta vara ledande inom det uppkopplade segmentet, trots att Wireless Cars plats i portföljen framöver kommer att ta mindre plats.

– Det är helt andra applikationer som behövs i de tyngre fordonen, med helt annan teknik. Där kommer vi fortsätta att jobba på oförtrutet, säger Claes Eliasson.

Martin Rosell, vd på Wireless Car, kommenterar affären:

− Volkswagen är vår ideala partner för nästa steg i vår utveckling. Volkswagen har bilvärldens mest ambitiösa framtidsstrategi för uppkoppling. Den inriktningen passar perfekt ihop med vår vision att leda bilindustrin in i det digitala samhället. Vi är väldigt motiverade och är redo att ta vårt ansvar för att göra skillnad.

Baserat i Göteborg

Bolaget har i dag tre miljoner uppkopplade bilar över hela världen och årets intäkter beräknas till en halv miljard kronor. Wireless Car är baserat i Göteborg och har kontor i USA och Kina. Företaget har i dag drygt 350 medarbetare.

Wireless Car startade ursprungligen som ett joint venture mellan AB Volvo, Ericsson och Telia 1999. Målet var att skapa en plattform för fler uppkopplade tjänster till fordonsindustrin. Bolaget är sedan 2007 helägt av AB Volvo. För två år sedan knoppades Wirelss Car av från Connected solutions inom Volvo. Och när affären går igenom kommer alltså Volkswagengruppen vara majoritetsägare.

− Våra kunder kommer hela tiden att kunna använda värdeskapande digitala tjänster i sina bilar eller via sina egna mobila enheter. Vi ökar takten i den här utvecklingen och har fått in Wireless Car som en tredje stor partner. Nu satsar vi med full fart framåt och fokuserar på att integrera de olika teknologierna, kommenterar Christoph Hartung, chef för Digital & New Business/Mobility Services hos Volkswagen Personbilar.

Oklart med jobben

Slutförande av affären förväntas ske under första halvan av 2019 och ska godkännas av konkurrensmyndigheter.

Hur miljardaffären kommer påverka de anställda i Göteborg är oklart. Wireless Cars vd Martin Rosell kan inte uttala sig ytterligare om affären och företrädare från Volkswagen i Tyskland har inte gått att nå för en kommentar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.