Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Volvo har upptäckt ”betydande miss”

AB Volvo har upptäckt att en komponent i ett avgasefterbehandlingssystem som används på vissa marknader åldras snabbare än förväntat, vilket skulle kunna leda till att motorerna överskrider utsläppsgränserna för kväveoxider. Aktien faller på börsen.

I pressmeddelandet som kom på tisdagsmorgonen skriver AB Volvo att en fullständig analys av komponentproblemet inte är avslutad och att det i nuläget inte går att bedöma de finansiella konsekvenserna. Det rör en komponent som används i bolagets lastbilar och bussar.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det handlar om ett litet hålkort med beläggning som ska fånga upp kväveoxider där problemet finns, säger Claes Eliasson, presschef på AB Volvo.

Grundlig genomgång

– Vi upptäckte problemet i våra interna övervakningsprocesser. Materialet åldras tidigare än förväntat. Vi håller nu på att titta på vilka produktionsår och vilka modeller det kan röra sig om. Men jag kan tillägga att det inte är en produktsäkerhetsfråga, den påverkar inte fordonens funktion i stort.

Bolaget konstaterar att kostnaderna kan ”bli betydande”.

– Vi gör nu ordentligt tillsammans med tillsynsmyndigheter för utsläppskontroll. Det här är inget som vi vill dra ut på så det ska göras skyndsamt, men med kvalitet, säger Claes Eliasson.

I USA är det myndigheterna EPA (Environmental protection agency) och Carb (California Air Resources Board) som Volvo för dialog med – det var i Kalifornien som hårdare gränsvärden för kväveoxider ursprungligen infördes.

Börsras

AB Volvos aktie sjönk markant i den inledande handeln på Stockholmsbörsen, ned nio procent, och stabiliserades sedan något och låg vid 9.30 på minus sex procent.

Det är inte klart hur många marknader som drabbats men den största volymen av eventuellt påverkade motorer har sålts i Nordamerika och Europa.

– Nordamerika och Europa är de regioner som har högst krav när det gäller utsläpp av kväveoxider, konstaterar Claes Eliasson.

Problemet innebär att komponentens förmågan att omvandla kväveoxider, Nox, blir mindre effektiv och kan leda till att motorer och fordon överskrider utsläppsgränserna. Vid leverans möter dock fordon som är utrustade med komponenten utsläppskraven, enligt Volvo.

Fakta: Kväveoxider

Kväveoxider är samlingsnamn för kväveoxid och kvävedioxid som bildas då luftens syre och kväve reagerar vid höga temperaturer. Utsläpp av kväveoxider är därför starkt kopplat till förbränningsprocesser. Kväveoxider är giftigt och ger även upphov till ozonbildning tillsammans med organiska föreningar.

Fokuset på kväveoxider inom fordonsindustrin ökade i samband med att utsläppsskandalen inom Volkswagen briserade 2015, ”dieselgate”. Amerikanska myndigheter upptäckte att den tyska fordonskoncernens ingenjörer manipulerat bilars mjukvara för att få det att verka som att fordonen släppte ut mindre kväveoxider än vad som var fallet – USA hade tidigare hårda gränsvärden för kväveoxid.

Fordon med dieselmotorer har haft större problem med utsläpp av kväveoxider än motorer som drivs av andra bränsleslag – medan de däremot oftast är bättre på att få ned utsläpp av klimatpåverkande koldioxid än bensinmotorer.

Källa: Naturvårdsverket, GP

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.