Volvo-höjdare i stunt: He's got the hook!

ANNONS
|

- Visst pirrade det ordentligt. Jag hade fjärliar i magen och jag funderade vad jag gett mig in på. Jag är ingen bergsklättrare, obekväm med höga höjder och har anlag för svindel, säger Claes Nilsson, chef Volvo lastvagnar, till gp.se

Volvo Trucks skulle göra en spektakulär reklamfilm kring nya anläggningslastbilen Volvo FMX och dess främre kraftiga dragkrok.

Filmen är döpt till The Hook. Så idén var att hissa den 15 ton tunga lastbilen i dragkroken, 20 meter över vattnet i Göteborgs hamn.

Och chefen på Volvo lastvagnar hade i ett svagt ögonblick, i en varm konferenslokal, lovat att ställa upp som stuntman, högst upp på den svajande lastbilen.

ANNONS

- Då kan man inte bara backa ur, säger han.

Reklamfilmen gjordes från helikopter i en tagning. Då tog det också två timmar, i snålblåsten.

Inte nog med att det blåste dryga tio meter i sekund. Det var kallt också, kring åtta grader. Men vd Claes Nilsson behöll sitt lugn, fastän det blev väl kallt om fingrarna ibland.

- Det blev naturligtvis många omtagningar, säger han. Men säkerheten var 100-procentig, så jag var faktiskt aldrig rädd. Jag kände mig trygg, litade absolut på hooken. Trots blåsten var det ju sol, så det blev en jättefin, men mycket ovanlig, eftermiddag.

Volvo lastvagnar har även tidigare gjort sig känd för spektakulära tester och filmer av sina lastbilar.

Filmen Ballerina stunt blev en internationell succé när den las ut på nätet i augusti förra året. Hela 7 miljoner har hittills sett den på Youtube där Faith Dickey balanserar på slak lina mellan två framrusande lastbilar.

Klippet på hooken hittar du här:

http://youtu.be/Jf_wKkV5dwQ

Vd Claes Nilsson lovar nya spektakulära filmer i framtiden, till exempel kring elektroniken som gör den nya modellseriens lastbilar lättare att manövrera.

ANNONS