Volvo gör upp om miljontvist med chalmerister

ANNONS
|

De båda chalmeristerna gjorde examensarbete på Volvo Personvagnar i början av 2000-talet och uppfann då en programvara som tillförlitligt kunde analysera om bilförare höll på att bli trötta.

Uppfinningen ledde senare till att Volvo Personvagnar var först i världen med att sälja en bil med ett system, Driver Alert Control, som varnar bilförare som håller på att somna vid ratten.

Läs också: Chalmerister kräver Volvo på 17 miljoner

Trots att de båda då inte var anställda, uppmanades de att anmäla uppfinningen till Volvos interna system för innovationer och de fick då en schablonersättning på 122000 kronor för innovationen, långt ifrån vad en extern uppfinnare normalt skulle fått.

ANNONS

När de senare blev varse att de hade haft rätt till patentet hade de ett flertal möten med företaget för att komma överens om en högre ersättning, utan att lyckas.

För att drygt år sedan tog de därför hjälp av Sveriges Ingenjörer för att stämma Volvo Cars. Ersättningskravet var 8,7 miljoner kronor per person, motsvarande tre procent av den uppskattade vinsten som deras uppfinning skulle ge företaget så länge patentet varar.

I måndags drog dock stämningsansökan tillbaka då parterna nått en förlikning.

Peter Larsson ser förlikningen som en seger för bättre ersättningar för uppfinningar som görs innanför ett företags grindar.

- Jag har ingen insikt i det konkreta innehållet, det är hemligt. Men att man förlikas måste förstås som att man rört sig i olika riktningar. Det här har varit en högprioriterad fråga för oss, sådana här banbrytande saker behöver komma fram i högre utsträckning så att gamla företag kan utvecklas, men också att nya kan komma till, säger Peter Larsson.

Han berömmer dem också för att ha drivit processen mot ett företag de själva är anställda i.

- Jag tror de är välrespekterade för det och att man kommit till en punkt där båda parter respekterar varandra på ett bra sätt.

ANNONS

Efter tvisten har Volvo Cars ändrat avtalen med exjobbare så att företaget i fortsättningen får rätten till eventuella uppfinningar.

GP har inte lyckats nå de båda uppfinnarna för en kommentar.

Fakta: Uppfinningar

1995 skrev Svenskt Näringsliv och den fackliga Privatmannakartellen (PTK) det så kallade Uppfinnaravtalet, rätten till arbetstagares, anställdas, uppfinningar.

Bakgrunden var att parterna ansåg att lagen om rätten till arbetstagares uppfinningar (LAU) inte gav tillräcklig vetskap om när och i vilken omfattning en arbetsgivare har rätten till en anställds uppfinning.

Uppfinnaravtalet ersatte LAU.

Om det inom ramen för Uppfinnaravtalet uppstår en tvist kan den lösas lokalt, centralt eller slutligen av Industrins Uppfinnarnämnd.

PTK sade i höstas upp Uppfinnaravtalet och nu pågår förhandlingar om ett nytt avtal.

ANNONS