Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Geelys huvudägare och ordförande Li Shufu med en ny modell från märket på bilmässan i Shanghai 2015. I nästa vecka lanserar Geely ett helt nytt bilmärke.

Volvo får nytt syskon i mellanklass

Volvo Cars får ett nytt syskon i Geely-familjen. Den kinesiska bilkoncernen lanserar ett helt nytt bilmärke i nästa vecka, i en statusklass mellan lyxiga Volvo och den enklare Geely.

Den nya bilen presenteras i Berlin nästa torsdag, och ska enligt uppgifter till nyhetsbyrån Reuters heta Lynk & Co. Bilen är byggd på plattformen CMA, som konstruerats av Geely-koncernens utvecklingsbolag Cevt på Lindholmen i Göteborg. Volvos nya V40 använder samma plattform.

När Zhejiang Geely Holding köpte Volvo Cars från Ford 2010 var det första steget mot att bygga en koncern som man på lång sikt hoppas ska bli en av Kinas största.

Vill räknas med

Landets fordonsindustri anses stå inför en process där företagen ska bli färre, men större.

- Geely vill expandera generellt och vara en bilkoncern att räkna med, på ett sätt som kräver att man har flera olika vagnar och större volymer än Geely och Volvo tillsammans gör nu, säger Mikael Wickelgren, forskare om fordonsindustrin på högskolan i Skövde.

Det nya märket ska fylla en lucka i koncernens utbud.

- Lite vårdslöst kan man säga att Geely etablerat sig i båda ändarna av skalan för bilmärkens prestige. Volvo anses ha relativt hög status. Märket Geely är däremot inte minst kineser själva njuggt inställda till. Nu lägger man till ett märke mittemellan. Det bedöms vara enklare än att försöka piffa upp Geely, säger Wickelgren.

Inte konkurrera

Tanken är att koncernens tre märken inte ska konkurrera om samma kunder.

- Om Lynk & Co blir en framgång är det positivt även för Volvo Cars, om inte kan det bli en belastning. Men Volvos framtid avgörs inte i första hand av Lynk, påpekar Mikael Wickelgren.

Volvo Cars vill inte kommentera lanseringen av Lynk & Co, men den bekräftas av Cevts presstalesman Stefan Lundin. Utvecklingsbolaget har cirka 2 000 anställda. Ungefär 1 500 av dem finns i Göteborg.