Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Håkan Samuelsson, vd Volvo Cars. Event för Volvo Cars, på Gothenburg Film Studios. Bild: Robin Aron

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Volvo Cars säljer fler bilar – men vinsten rasar

Volvo Cars försäljning ökar med tio procent under det första kvartalet. Det meddelade företaget i sin rapport som släpptes under torsdagsmorgonen.

Volvo Cars säljer betydligt fler bilar än tidigare, det skriver företaget i sin kvartalsrapport. Under det första kvartalet sålde de 161 320 exemplar, att jämföra med 147 407 under samma period i fjol. Det motsvarar ökad försäljning med tio procent räknat i kronor.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Framför allt är det försäljningen i Japan, Ryssland, Kanada och Korea som står för tillväxten.

– Försäljningstillväxten i det första kvartalet visar på attraktionskraften i Volvo Cars produkter, säger företagets vd Håkan Samuelsson i ett pressmeddelande.

Vinsten klart lägre

Samtidigt gör Volvo klart sämre vinst än ifjol. Under det första kvartalet var det operativa rörelseresultatet 2,9 miljarder kronor – vilket är 19 procent sämre än ifjol.

Vd:n Håkan Samuelsson pekar bland annat på att nya avgifter påverkar hans bolags lönsamhet:

– Jämfört med förra året så blev lönsamheten påverkad av högre avgifter och ett högre pristryck på många marknader, säger han.

I rapporten skriver också Samuelsson att han tror på fortsatt utmanande tider för företagets lönsamhet.

"Vi planerar att fortsätta växa genom att använda oss av vår nya produktportfolio, detta trots de osäkerheter som finns i den globala ekonomin och de handelsavgifter som påverkar bilindustrin negativt. Följaktligen kommer marginalerna fortsatt att vara under press", skriver han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.