Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/9

Volvo Cars rusar i Kina - och rasar i USA

Volvo Cars säljer allt fler bilar i nästan hela världen. I Kina rusade försäljningen med 50 procent i juli - samtidigt som den fortsätter sjunka i USA.

Volvos globala bilförsäljning ökade med totalt 6,2 procent i juli, jämfört med samma månad i fjol. Det betyder att biltillverkaren nu sammanlagt sålt 321 919 bilar hittills i år - 7,9 procent fler än under motsvarande period i fjol.

Kraftigt lyft i Kina

Den överlägset bäst säljande modellen är XC60, som sålde i runt 13 700 exemplar i juli. På andra plats kommer V40/V40 Cross Country, med en försäljning på runt 7 200 bilar. Försäljningen av den tredje mest efterfrågade modellen, suven XC90, föll dock under månaden, från runt 7 900 sålda bilar i juli förra året till cirka 6 550 bilar förra månaden. Orsaken kommer vi till senare i texten.

LÄS MER: Här är bilarna som säljer bäst

Försäljningstrenden skiljer sig dock åt rejält mellan olika delar av världen. I Kina, Volvos enskilt största marknad, ökade försäljningen till exempel med 50 procent i juli - från 6 171 bilar till  9 267. Totalt har Volvo Cars försäljning i Kina hoppat 30 procent årets första sju månader, jämfört med samma månader  2016.

Hoppas på USA-vändning

Tappet i USA fortsätter dock - nu med ännu högre takt. I juli rasade försäljningen på den viktiga marknaden med 18,8 procent. Volvo Cars har tidigare förklarat situationen i USA med att de styrt om sin produktion, och nu tillverkar färre exemplar av XC90 - som tidigare varit en rejäl storsäljare i USA.

LÄS MER: Här är Volvo Cars nya rekordsiffror

Nu hoppas Volvo att trenden vänder snabbt.

"Begränsade leveranser påverkade det första kvartalet, men för helåret förväntas Volvo Cars rapportera tillväxt, efter en starkare försäljning under den andra halvan av året", skriver bolaget om Amerika-marknaden.

Räknar med rekord

Volvo Cars räknar med att 2017 blir ännu ett rekordår för bolaget - det skulle i så fall betyda det fjärde året i rad med ökad försäljning.
– De närmaste sex månaderna ser vi en fortsatt tillväxt av mer eller mindre samma storlek som under de första sex månaderna. Vi behåller också en stark lönsamhet och vi ska även öka vår produktionskapacitet, sade vd Håkan Samuelsson när Volvo i juli presenterade sin halvårsrapport.

Bolaget rapporterade då en omsättning på 51,5 miljard kronor för det andra kvartalet i år. 
Rörelseresultatet steg samtidigt till 3,3 miljarder kronor.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.