Volvo Cars resultat minskar – sparar två miljarder

Omsättningen ökar – men inte i samma takt som tidigare. Och resultatet minskar kraftigt. Nu tvingas Volvo Cars minska kostnaderna med två miljarder kronor.
– Vi har minskat på antalet konsulter, vi jobbar också med frivilliga avgångsvederlag och är tuffa när det gäller inköp av service och tjänster, säger vd Håkan Samuelsson.

ANNONS
|

Omsättningen för Volvo Cars ökade från drygt 66 miljarder kronor det andra kvartalet i fjol till knappt 67,2 miljarder kronor. Det är en mer blygsam tillväxttakt än tidigare på 1,7 procent.

Samtidigt sjunker resultatet tydligt för bilmärket, med nästan 40 procent. Rörelseresultatet landar på 2,6 miljarder kronor för andra kvartalet, vilket kan jämföras med drygt 4,2 miljarder i fjol. Det betyder att rörelsemarginalen minskar tydligt – marginalen ligger långt ifrån det mål Volvo Cars har satt upp.

För att öka lönsamheten lägger därför bilmärket besparingspaket i miljardklassen.

– Vi har ett paket som börjar verka från 1 juli, på ungefär en miljard kronor och sedan lägger vi ytterligare ett paket på en miljard kronor som ger effekt 1 januari nästa år, säger Håkan Samuelsson.

ANNONS

Inga varsel

– Det handlar om en minskning med 750 personer, huvudsakligen konsulter, där vi redan dragit ned. Vi kommer också att vara tuffa när det gäller inköp av service och tjänster. Vi måste lära oss göra mer saker själva. I gengäld prioriterar vi utveckling och den digitala sidan.

Kan det handla om varsel?

– Absolut inte. Vi jobbar med konsulter och även med frivilliga avgångsvederlag, det gör vi i väldigt bra dialog med våra fackklubbar. Och vi kommer i synnerhet att minska på köpta tjänster.

LÄS MER:500 konsulter tvingas sluta på Volvo Cars

En bakgrund till att marginalerna försämras och företaget ska minska kostnaderna är en ökad prispress och de tullar som rests mellan de ekonomiska stormakterna.

– Marknaden kommer att krympa – vi har sett att den vänt. Men vi är ett litet bolag som tar marknadsandelar. Och vi tror att det är realistiskt att vi fortsätter att ta marknadsandelar, säger Håkan Samuelsson och förklarar att man under halvåret tagit marknadsandelar på alla marknader man verkar på.

Vill inte flytta

I intervjuer med SvD under Almedalsveckan pekade Håkan Samuelsson på problem med otrygghet i Sverige och Göteborg och en brist på tillgång till internationella skolor i Göteborg. Här var också frågan om flytta av huvudkontoret uppe, där Volvochefen i intervjun svarade att det inte finns några planer nu men att det kunde vara aktuellt i framtiden. Till GP uppger Håkan Samuelsson att han inte menat detta.

ANNONS

– Men vi är en internationell koncern och vi måste tänka internationellt i ledningen. Då gäller det att kunna attrahera dem till Göteborg. Det handlar om löneläget, skattesystemet, expertskatten, internationella skolor men även att det är attraktivt när det gäller den upplevda tryggheten. Jag tror det är viktigt att staden och polisen verkligen tar detta på allvar.

– Men att flytta huvudkontoret är inget alternativ. Volvo är i Göteborg, så vi vill tillsammans med myndigheterna se till att det blir en bra plats att expandera och bo.

Tror på resultatökning

Ser man till hela det andra halvåret låg omsättningen på 130,1 miljarder kronor jämfört med 122,9 miljarder motsvarande period i fjol – en ökning med 5,9 procent. Det var ett nytt rekord. Finanschefen Hans Oscarsson påpekar att bolaget nu omsätter mer på ett halvår än man gjorde hela året när Geely kom in som ägare, 2010. Men tillväxten har mattats av.

LÄS MER:Tvärnit för Volvo – rekord ändå

– Första halvåret såg vi tyvärr en minskning av resultatet. Men vi bedömer att vi under det andra halvåret kommer att se en situation där vi åter kommer att öka resultatet. Vi räknar med ett högre resultat för det andra halvåret i år om vi jämför med det andra halvåret i fjol, säger Håkan Samuelsson.

ANNONS

Ser man till marknader ökade Volvo Cars mest i Kina under andra kvartalet, en ökning med 15,7 procent på en vikande marknad. I Europa framhåller Håkan Samuelsson att märket ökar starkt i Tyskland, en marknad där man har konkurrens inhemska starka märken som BMW, Audi och Mercedes. Även Storbritannien ökar starkt.

Under andra kvartalet såg dock märket en minskning i försäljningen av elektrifierade bilar – de minskade från 9 360 i fjol till 9 089 i år. Här har Volvo en avsikt att kraftigt öka försäljningen av elektriska fordon. Orsaken till denna minskning i försäljningen av elfordon har att göra med brist i leveranser av batterier. Där säkrade Volvo under halvåret långsiktiga leverantörer av batterier i form av Catl och LG Chem. I höst kommer märket att lansera den helt elektriska Volvon, i form av en XC40-suv.

Fakta: Volvo Cars, andra kvartalet

Siffror i miljoner kronor om inget annat anges (jämfört med ifjol)

Omsättning: 67 185 (66 039)

Rörelseresultat: 2 600 (4 226)

Rörelsemarginal: 3,9 procent (6,4)

Antal anställda: 42 100 (41 700)

Antal konsulter: 4 600 (4 300)

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS