Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Volvo Cars organiserar om – cirka 230 berörs

Cirka 230 anställda på Volvo Cars marknads- och kommunikationsavdelningar berörs när fordonstillverkaren organiserar om.
– Vi kommer att finnas både i Göteborg men också ute på marknaden, säger presstalespersonen Stefan Elfström.

Volvo Cars har beslutat att göra om sina marknads- och kommunikationsavdelningar.

Frivilliga erbjudanden om att lämna företaget med avgångsvederlag kommer att finnas för medarbetare som väljer att inte söka sig till den nya organisationen, men Volvo Cars kommer att arbeta med att hitta roller för dagens medarbetare inom företaget, skriver bolaget i ett mejl.

"Måste bli mer globala"

– I dagens organisation finns det omkring 230 anställda och det är viktigt att påpeka att det inte kommer att läggas några varsel. Alla kommer att ha möjlighet att söka en tjänst i den nya organisationen, eller någon annanstans i företaget, säger Stefan Elfström.

Innebär det att marknad- och kommunikation kommer att flytta till Kina?

– Kina är en missuppfattning. Den nya marknads- och kommunikationsorganisationen behöver bli mer global och kommer att ha viss representation ute på marknaderna men det finns inga planer på att flytta några specifika positioner. Göteborg är fortsatt basen för vår verksamhet, säger han.

Digitaliseringen pressar på

Skälet till omorganisationen har med digitalisering och förändringar inom kommunikationsbranschen att göra.

– Vi behöver följa med i utvecklingen och förändringen genom digitaliseringen, sociala medier och personifierad kommunikation. Både bilindustrin och kommunikationsbranschen har förändrats och vi måste anpassa oss till det och det är därför man måste omstrukturera dagens organisation, säger Stefan Elfström.

Den förestående omorganisationen ska just nu inte påverka de göteborgska reklambyråer som arbetar med Volvo Cars.

– Vi kommer att fortsätta att samarbeta med våra leverantörer, de är väldigt viktiga för oss. Om det kommer att behövas någon omstrukturering i hur vi arbetar med dem, blir en framtida fråga, säger han.

Omorganisationen ska genomföras under året.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.