Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Volvo Cars vd, Håkan Samuelsson, presenterar ambitiösa miljöplaner för bilföretaget. Kraftigt minskade utsläpp och fullskalig elektrifiering står överst på att-göra-listan. Bild: Henrik Montgomery/TT

Volvo Cars lovar minskade utsläpp i linje med Parisavtalet

En minskning av utsläpp av koldioxid med 40 procent per bil och en total minskning med 25 procent till 2025, samt att märket är helt klimatneutralt till 2040. Det löftet gick Volvo Cars ut med på onsdagen – enligt företaget når man då kraven i klimatavtalet från Paris.

En minskning av utsläpp av koldioxid med 40 procent per bil och en total minskning med 25 procent till 2025, samt att märket är helt klimatneutralt till 2040. Det löftet gick Volvo Cars ut med på onsdagen – enligt företaget når man då kraven i klimatavtalet från Paris.

– Vi transformerar vårt företag genom konkreta åtgärder, inte symboliska löften, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson i ett uttalande.

På onsdag kväll svensk tid lanserar Volvo vad som är företagets första riktiga elbil för massproduktion, en elektrifierad variant av bolagets minsta suv, XC40. Namnet på bilen kommer enligt ett pressmeddelande från företaget att bli XC40 Recharge. Alla framtida Volvomodeller som antingen är helelektriska eller laddhybrider kommer att heta Recharge, förklarar företaget.

En viktig egenskap hos elfordon är ju att bilarna inte släpper ut någon klimatpåverkande koldioxid direkt – de indirekta utsläppen hänger däremot ihop med hur elen bilarna laddas med produceras.

Volvos mål ska ligga i linje med Parisavtalet

Samtidigt med lanseringen går Volvo Cars ut med sina övergripande klimat- och hållbarhetsmål. Företaget hävdar att dessa mål ska ligga i linje med det avtal som slöts i Paris 2015 om att försöka begränsa Jordens uppvärmning till 1,5 grader, vilket enligt experterna är viktigt för att inte riskera en accelererande klimatförändring.

Det första löftet från Volvo Cars är att fram till 2025 – mätt från 2018 – minska koldioxidavtrycken per bil med 40 procent under bilens hela livscykel. Livscykelperspektivet betyder att man mäter utsläppen från produktion fram till dess att fordonet skrotas. Att man har just 2018 som startår hänger ihop med att bilmärket från och med 2019 har infört att alla nya modeller ska vara elektrifierade i någon form – från milda hybrider med bensinmotorer till fullskaliga elbilar med XC40 Recharge som första exempel.

– På Volvo kommer vi därför att ta itu med vad vi kontrollerar, vilket är både vår verksamhet och avgasutsläppen från våra bilar. Och vi kommer att ta itu med det som vi kan påverka genom att uppmana våra leverantörer och energisektorn att ansluta sig till oss för att sträva efter en klimatneutral framtid, säger Håkan Samuelsson.

Ska redovisa koldioxidavtryck för varje ny modell

Volvo lovar att redovisa koldioxidavtrycket för varje ny modell de lanserar hädanefter. Vidare kommer Volvo att sikta på att hälften av de sålda bilarna 2025 kommer att vara rena elbilar och resten hybrider – vilket man kommunicerat tidigare. Volvo förklarar också att man kommer att sträva efter att få ned koldioxidutsläppen via sina leverantörer med 25 procent. Företaget upprepar också löftet att Volvobilarna ska 2025 ha 25 procent återvunnen plast. Det totala målet är att Volvo totalt sett ska minska utsläppen till 2025 med 25 procent, även inräknat tillverkning och logistik.

Fakta: Parisavtalet

Ett globalt klimatavtal som trädde i kraft den 4 november 2016.

Kärnan i Parisavtalet är att minska utsläppen av växthusgaser, samt att stödja de som drabbas av klimatförändringarnas effekter.

Några av avtalets viktigaste punkter:

• Hålla den globala uppvärmningen under två grader, men helst under 1,5 grader

• Länderna ska skärpa sina åtaganden och öka ambitionerna, avstämning var femte år

• Stöd från industrialiserade länder till utvecklingsländer.

Av 197 länder som är parter i klimatkonventionen har 194 undertecknat avtalet.

Källa: Naturvårdsverket

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.