Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/4

Volvo Cars lanserar armerade bilar

Volvo Cars börjar bygga specialarmerade modeller av XC90 både för statschefer och personer som behöver skydda sig mot rån och hot.

Volvo Cars presenterade sin nya XC90 Armoured i Stockholm under onsdagen. Armerade bilar som har utvecklats för att ge passagerare med extra skyddsbehov ökad säkerhet.

Bilarna kommer att byggas på bilfabriken i Torslanda, men kommer att armeras utomlands.

– För att göra det extra komplicerat så kommer bilarna att byggas på tre olika ställen. Bilarna byggs i Göteborg, men vi kommer att armera dem på två olika platser. Vi har två olika sorters säkerhetsbilar, en tungarmerad som armeras i Tyskland. Och en lättarmerad, där arbetet kommer att göras i Brasilien eftersom det är den största marknaden för oss, säger Stephan Green, marknadsdirektör på Volvo Cars Special Vehicles.

Volvo Cars har sett att det finns en växande global marknad för armerade bilar, och fordonstillverkaren gör redan i dag ett stort antal bilar i olika skyddsklasser.

– På senare år har vi fått ett ökat antal förfrågningar om att utveckla en armerad XC90. Och för två år sedan fattade vi beslutet att bli en spelare på marknaden. Och vid den tidpunkten beslutade vi också att utveckla en tungarmerad och en lättarmerad bil. För de här bilarna har helt olika målgrupper, säger Stephan Green.

Helt och hållet skottskyddad

Den tungt armerade bilen, VR8, riktar sig till säkerhetstjänster som transporterar personer med högt skyddsvärde. Det innebär att bilen har 360 graders ballistiskt skydd (det vill säga skottsäker runt om), samt ett omfattande sprängskydd.

Armeringen är av höghållfast stål och en tjocklek på tio millimeter. Bilrutornas tjocklek kan vara upp till 50 millimeter.

Utrustningen gör att den armerade säkerhetsvolvon kommer att väga 1,4 ton extra och ger en totalvikt på nära 4,5 ton.

– Målgruppen för den tungarmerade bilen är ofta statschefer, regeringschefer och presidenter. För dem är behovet av skydd väldigt högt, säger Stephan Green.

Geografiska risker och ökad hotbild

Den lättarmerade Volvon vänder sig till en annan kundkrets av personer eller företag som behöver en bil med högre säkerhetsnivå på grund av geografisk risk eller ökad hotbild.

Armeringen innebär ett lättare skydd jämfört med XC90 Armoured, som gör att bilens vikt kommer att öka cirka 250 kilo.

– För lättarmerade bilen handlar det mer om behov av att skydda sig mot stölder. Det kan till exempel handla om Sao Paulo, som är en miljö där det förekommer mycket rån och stölder och du är en person i riskzonen, säger Stephan Green.

De lättarmerade Volvobilarna är tänkta för Latinamerika och Europa.

– Tyvärr är det så att vissa platser uppfattas som mer hotfulla än andra av privatpersoner. Och i samma takt som antalet säkerhetsrum byggs i städerna så ökar också behovet av att skydda sig på gatorna, ett behov som kan tillgodoses med armerade bilar säger han.

Svenska säpo använder mestadels BMW som säkerhetsbilar.

Kommer Volvo Cars att sätta in en försäljningsstöt mot säpo nu?

– Vi bygger bilar för en global marknad, så vilken säkerhetstjänst som helst kan välja att köpa av oss.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.