Volvo Cars krossar förväntningarna – trots färre sålda bilar

Volvo Cars resultat för årets andra kvartal slår förväntningarna med råge. Detta beror till stor del på börsnoteringen av delägda elbilsbolaget Polestar. Att Polestar riskerar att konkurrera om Volvo Cars kunder tror dock inte Volvochefen Jim Rowan blir ett problem.
– De tar sig an en helt annan kundgrupp, säger han.

ANNONS
|

Volvo Cars släppte under onsdagsmorgonen sin andra kvartalsrapport för året. Bolaget redovisar en vinst på 10,8 miljarder kronor jämfört med 4,8 miljarder kronor samma period i fjol. Marginalen uppgick till 15,1 procent vilket är en hög lönsamhet.

Enligt Bloombergs sammanställning hade analytiker förväntat sig en vinst på 4,7 miljarder kronor. Men trots det rasar Volvo Cars aktie på börsen under onsdagen – vid 14-tiden låg aktien på minus 7,6 procent.

Börsnoteringen av elbilsbolaget Polestar, i vilka Volvo Cars är största aktieägare, är en faktor som drog upp resultatet. Volvo Cars går igenom en stor transformation mot eldrift – hela fordonsflottan ska på sikt bli elektrisk. Men att bolaget skulle konkurrera om Polestars kunder tror inte Volvos koncernchef och vd, Jim Rowan, på.

ANNONS

Olika kundgrupper

– Det finns en klar skillnad i kunddemografin. De tar sig an en helt annan kundgrupp än Volvo gör och har en väldigt sportig, ”edgy” och progressiv ställning – både i produkterna och marknadsföringen mot kunderna, säger Volvo Cars vd och koncernchef Jim Rowan till GP.

Detta ser finanschefen Johan Ekdahl snarare som en fördel för Volvo än tvärtom.

– Eftersom vi riktar in oss på olika kundgrupper ser vi det snarare som en fördel för oss och vi har många synergieffekter när det kommer till produktutveckling och gemensam teknologi etcetera, säger han.

Försäljningen av Volvobilar fortsätter minska för Volvo Cars, med 27 procent. Omsättningen likaså, med 2 procent. Den ligger på 71,3 miljarder kronor jämfört med 72,5 miljarder kronor i fjol.

– Den stadigt förbättrade leverantörssituationen och minskande råvarupriser, i kombination med vårt fortsatta fokus på kostnadsmedvetenhet, gör att vi känner oss trygga med att vi kommer fortsätta göra framsteg för att uppnå våra strategiska ambitioner för 2025, uppger Jim Rowan.

Juni var en vändpunkt i produktionen

Enligt finanschefen Johan Ekdahl såg Volvo en vändpunkt vad gäller produktionen under juni månad.

– Det var den bästa månaden i år och vi kommer se en stark tillväxt när det kommer till produktionen och försäljningen under halvåret, säger han.

ANNONS

Och det är det vi är intresserade av – omsättning och rörelseresultat, mycket mer än sålda enheter.

Volvo Cars försäljningsmål är att nå 1,2 miljoner bilar per år 2025, ett mål som fortfarande ligger kvar, menar Jim Rowan.

– Vi har en del nya produkter på plats som kommer hjälpa till med den ambitionen, som den nya elektrifierade versionen XC90. Vi kommer att lansera en ny, mindre SUV troligtvis under första hälften nästa år, säger han och tillägger:

– Men det vi verkligen fokuserar på är inte ett fast antal som 1,2 miljoner enheter. Vi vill öka omsättningen, så det kan bli samma omsättning men mindre volym. Och det är det vi är intresserade av – omsättning och rörelseresultat, mycket mer än sålda enheter.

Ökar inte försäljningen i år

Bolagets störningar i leverantörskedjan och covid-19-relaterade nedstängningarna i Kina fortsätter att påverka. Framför allt drabbades produktionen av Volvos laddbara elektriska bilar, Recharge, i Kina och Europa. Rechargebilarna utgjorde 31 procent av Volvo Cars totala försäljningen under årets andra kvartal, av vilka 7,3 procent var helt elektriska. Försäljningen ökar med 24 procent jämfört med föregående år.

Förutsatt att leverantörssituationen fortsätter förbättras förväntar sig bolaget en successiv ökning i produktionen kommande månader.

– Följaktligen förväntar sig Volvo Cars att försäljningen för 2022 blir bättre än under 2021. På grund av tidsförskjutningen mellan produktion och leverans, förväntas dock förbättringen inte resultera i en ökad försäljning under kalenderåret. För helåret 2022 räknar vi således med att försäljningen blir i linje med eller något lägre jämfört med 2021, uppger Rowan.

ANNONS

LÄS MER:Volvo Cars öppnar bilfabrik i Slovakien – första i Europa sedan 1960-talet

LÄS MER:Kraftig minskning av sålda Volvobilar

LÄS MER:Jim Rowan tar över Volvo Cars – så ska bolaget förändras

LÄS MER:Så presterade Volvo Cars under 2021 – det andra pandemiåret

LÄS MER:Trots vackra löften – så stora är Göteborgsjättarnas utsläpp egentligen

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS