Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Håkan Samuelsson presenterar Volvo Cars halvårssiffror på tisdagen. Bild: Jonas Ekströmer/TT
Håkan Samuelsson presenterar Volvo Cars halvårssiffror på tisdagen. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Volvo Cars gör miljardförlust – men ser tydlig vändning

En förlust på nästan en miljard kronor efter minskad försäljning under halvåret. Men Volvo Cars ser en tydlig vändning och väntar sig en vinst för helåret. Bolaget utesluter fler varsel och kommer inte att minska produktionen i Göteborg. Samtidigt försenas utredningen om en sammanslagning mellan Volvo och Geely.
– Vi har tillfälligt stoppat den processen, säger vd Håkan Samuelsson.

Volvo Cars förlust för första halvåret landade på 989 miljoner kronor vilket kan jämföras med en vinst på 5,5 miljarder kronor i fjol. Omsättningen uppgick samtidigt till knappt 112 miljarder kronor jämfört med drygt 130 miljarder i fjol. Det betyder att lönsamheten rasade för företaget. Samtidigt har man minskat kostnaderna med tre miljarder under halvåret.

Under andra halvåret i fjol hade bilmärket slagit ett nytt försäljningsrekord, samtidigt som vinsten även då också minskat – om än inte lika drastiskt.

– Vi ser nu en tydlig återhämtning. Vi kommer att vara tillbaka på normala försäljningsnivåer andra halvåret – det kommer inte att vara normalt läge igen, men försäljningen kommer att vara det, säger Håkan Samuelsson på en presskonferens på tisdagen.

LÄS MER: Volvo Cars ingår samarbete med Google-bolag

LÄS MER: Volvo Cars återkallar över två miljoner bilar

Räknar med positivt resultat

Finanschefen, Carla De Geyseleer, förklarar för GP att man räknar med ett positivt resultat för helåret.

– Absolut, helårsresultatet kommer att vara positivt.

Sedan tidigare har Volvo lagt ett varsel på 1 300 tjänstemän, när GP frågar Håkan Samuelsson om det kan komma fler varsel blir svaret nekande.

– Nej, det finns inga sådana planer. De 1 300 handlar om ett kompetensskifte. Det är oberoende av försäljningsvolymer eller pandemin – det måste ske. Men andra varsel har vi inte planer på. Vi har tvärtom positiva signaler den sista månaden. Där vi tidigare såg ett behov av att minska produktionsvolymerna, räknat i bilar per dag, så ser vi inte det behovet längre, säger Håkan Samuelsson.

– Volymerna i Torslanda kommer att fortsätta som tidigare.

Där har den statliga permitteringsåtgärden hjälpt.

– Normalt sett tittar man på varsel när försäljningen viker, men med det här systemet har vi kunnat undvika det.

Det framgår också att antal anställda har minskat tydligt jämfört med samma period i fjol: då hade Volvo Cars i genomsnitt 41 603 anställda, nu har man 36 278 – en minskning med över 5 000. Men siffrorna är i mycket ett utslag av den arbetstidsförkortning företaget genomfört – men här finns också minskad bemanning. Samtidigt har antalet konsulter i snitt minskat med nästan 1 500 på ett år.

LÄS MER: Volvo ser ljusning: ”En V-formad återhämtning”

Ökat marknadsandelarna

Även om Volvo Cars nu gör en tydlig förlust efter flera år med rekordförsäljning, så konstaterar märket att man ändå har tagit marknadsandelar av sina konkurrenter. I Kina, USA och Europa – bland annat Tyskland – har märket sålt bättre än kollegorna i branschen. Man pekar också på en återhämtning nu i såväl USA som Kina.

Värst drabbat har Europa varit där Volvo sett bilförsäljningen minska med nästan 30 procent första halvåret på en marknad som sjönk drygt 38 procent, när länder stängde ned.

Totalt sålde Volvo nästan 270 000 bilar under första halvåret i år, jämfört med drygt 340 000 bilar motsvarande period i fjol. Det är suvarna som säljer bäst och bolaget framhåller att de elektriska modellerna ökar försäljningen tydligt.

Håkan Samuelsson förklarar också att man ökat onlineförsäljningen av bilar under pandemin.

Försenad utredning om sammanslagning med Geely

När det gäller den utredning om att slå samman Volvo och Geely med en gemensam börsnotering, som GP tidigare skrivit om, så försenas det arbetet som Håkan Samuelsson leder i och med att Geely söker en börsnotering i Shanghai. Det nya bolaget skulle enligt tidigare plan vara färdig i slutet av året – men nu försenas alltså planerna, något Dagens Industri var först med att rapportera. På presskonferensen förklarar Samuelsson att tidsplanen är förskjuten men att man får återkomma i ärendet.

– Intentionen och grunden för bolagen är desamma – Volvo och Geely skulle vara en stark kombination som kan leda den transformation som krävs för att vara konkurrenskraftig.

– Men det som händer nu är att Geely Auto söker en notering av sina aktier på Shanghais lista för forsknings- och teknikbolag. Den formella processen kräver att man pausar sammanslagningsplanerna. Vi har temporärt stoppat processen, men kommer att återuppta den, men när är svårt att spekulera i med tanke på den situation som råder nu.

Fakta: Så mycket minskade försäljningen av bilar per marknad (jämfört med i fjol)

Europa: 123 198 (174 653), -29,5 procent

Kina: 65 741 (67 741), -3,0 procent

USA: 43 255 (50 120), -13,7 procent

Andra marknader: 37 768 (48 312), -21,8 procent

Totalt: 269 962 (340 826), -20,8 procent

LÄS MER: Tapp för Volvo Cars – men i USA vänder det uppåt

LÄS MER: Volvo Cars varslar 1 300 tjänstemän

LÄS MER: Volvoingenjörer kritiska till varsel – för många och fel tänkt

Fakta: Så påverkades Volvo Cars ekonomi av corona första halvåret, miljoner kronor

Omsättning: 111 759 (130 095)

Rörelseresultat: -989 (5 519)

Rörelsemarginal: -0,9 procent (4,2 procent)

Kassaflöde (från löpande verksamhet och investering): -12 803 (-2 759)

Investering i forskning och utveckling: 5 978 (5 942)

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.