Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Volvo Cars noterar positiva siffror under september månad – men sett till hela 2020 hittills har försäljningen backat med 11,1 procent. Bild: ADAM IHSE / TT

Volvo Cars försäljning fortsätter upp i september

Volvo Cars globala försäljning ökade med 4,8 procent i september, jämfört med samma period föregående år. Det är främst marknaderna i USA och Kina som går starkt.
Och samtidigt som de totala försäljningarna hittills i år är färre än i fjol ser biljätten positivt på utvecklingen.

De globala försäljningssiffrorna för Volvo Cars pekar uppåt – för tredje månaden i rad.

I Europa noterar biljätten en svag nedgång i september, -0,6. Men det vägs upp av den starka utvecklingen i Kina, som går plus 15,9 procent i september, och USA, där försäljningen ökat med 10,2 procent.

– Vi ser ju att vi lyckades starta upp fabrikerna ganska tidigt efter att pandemin slog till. Det har gjort att vi har kunnat hålla igång produktionen samtidigt som vi fortfarande ser en stark efterfrågan. September är tredje månaden i rad som vi är bättre globalt än förra året, säger Maria Dagman, presstalesperson på Volvo Cars.

LÄS MER: Så många blir uppsagda på Volvo Cars

Rekordmånad i Kina

Den totala försäljningen under årets första nio månader landade på 67 636 bilar, en minskning med 11,1 procent jämfört med samma period i fjol. Sett till hela 2020 hittills har det största tappet skett på den europeiska marknaden, där försäljningen backat med 19,2 procent.

Men att den globala försäljningen återigen ökar under september tyder på att allt går åt rätt håll, enligt Maria Dagman.

– I Kina har vi en all time high för september månad, de har aldrig sålt så många bilar i september förut. Och i USA har vi den bästa septembermånaden sedan 2004, säger hon.

LÄS MER: Räkna med fler tuffa besked i framtiden

Fabrikerna i Europa stängde senare

Att siffrorna i Europa ser annorlunda ut har att göra med att de europeiska fabrikerna stängde senare, enligt henne.

– I Europa är det ju ungefär likvärdigt som förra året, men det är väl egentligen en konsekvens av att vi fick stänga fabrikerna i mars, april. Det är en eftersläpning i försäljningssiffrorna, det vi ser nu påverkas av hur orderingångarna såg ut i juli, augusti, säger Maria Dagman.

Hur ser ni på tiden framåt?

– Vi tror att resten av 2020 kommer att ligga i linje med föregående år. Vi ser fortfarande en stark efterfrågan. Sedan är framtiden förstås väldigt oviss och det gäller att följa vad som händer, men just nu ser vi inga hinder utan vi kör på, säger Maria Dagman.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.