En tysk miljöorganisation anklagar Volvo för utsläppsfusk efter att ha testat en Volvo XC60 – dieselsuven på bilden är inte den bil som miljöorganisationen har testat, men det är samma modelltyp som den testade, allltså första generationens XC60.
En tysk miljöorganisation anklagar Volvo för utsläppsfusk efter att ha testat en Volvo XC60 – dieselsuven på bilden är inte den bil som miljöorganisationen har testat, men det är samma modelltyp som den testade, allltså första generationens XC60.

Volvo Cars anklagas för utsläppsfusk

En tysk miljöorganisation säger sig ha hittat illegala manipulationsanordningar i Volvos dieselsuv XC60. Det ska handla om utsläpp långt över tillåtna gränsvärden.
– Det här är mycket illa av Volvo att sätta in olaglig mjukvara i bilar, där vi sett utsläpp av kväveoxider på upp till tolv gånger över tillåtna värden, säger Jürgen Resch, direktör på miljöorganisationen DUH.

ANNONS
|

Den tyska miljöorganisationen DUH anklagar Volvo Cars för utsläppsfusk. DUH har granskat bilindustrin i 30 år och även stämt ett stort antal bilmärken i följderna av tyska Dieselgate, där Volkswagen först blev påkommen med att manipulera mjukvara i bilar för att visa lägre utsläpp. Nu uppger den tyska miljöorganisationen att man har upptäckt en illegal manipulationsanordning i Volvos suv-modell XC60. Det handlar om en dieselbil med euro 5-motor, den motorstandard som var före dagens euro 6-motorer som infördes 2015.

– Det här är illa. Utsläppsfusket går till så att när en termometer på den högra sidospegeln på bilen mäter att temperaturen i luften understiger en viss grad så försämras kontrollsystemet för utsläpp av kväveoxider. Katalysatorn fungerar inte som det är tänkt, det handlar om utsläppsvärden på fyra på upp till tolv gånger över det värde som gäller för euro 5-motorer, säger Jürgen Resch, direktör på miljöorganisationen DUH till GP.

ANNONS

– Vid -4 släpper fordonet ut hundra gånger mer än en motsvarande bensinbil.

Många skadade varje år

Vid temperaturer mellan 9 och 22 grader ska dieselbilen XC60 ha avgett fyra gånger mer skadliga kväveoxider än vad som är tillåtet under eu-standarden Euro 5, uppger miljöorganisationen.

– Vi kan se att runt noll grader finns ingen utsläppskontroll av kväveoxider. Det betyder att i ett vinterväder som vi har nu så släpper fordonet ut betydligt mer kväveoxider än tillåtet.

– Kväveoxider är hälsovådligt för bland annat luftvägarna. Enligt tyska transportmyndigheten skadas 800 000 personer i Tyskland varje år av dessa föroreningar.

Han jämför med en situation där bromssystemet inte fungerar på en bil:

– Om bromssystem lägger av måste ju det åtgärdas, här handlar det om bromssystemet för utsläpp som inte fungerar som det ska.

Han tillägger:

– Fordon med såpass höga verkliga utsläpp kan inte få tillåtas att fortsätta förorena luften i våra centrala stadskärnor.

– Om Volvo inte svarar oss snarast kommer vi kontakta Fridays for future och andra miljöorganisationer för att genomföra manifestationer vid Volvo. Volvo måste reparera de här bilarna och bekosta detta.

”Många märken fuskar”

Jürgen Resch menar att Volvo inte är ensam om detta utan räknar upp en rad inhemska, tyska tillverkare där miljöorganisationen uppger att man sett liknande manipulation av avgasreningen vintertid – förutom Volkswagen handlar det om Daimler, Audi, Porsche och BMW, alltså Volvos främsta konkurrenter.

ANNONS

– Vi visade precis dagarna innan att Daimler fuskat med bilar.

– Vi driver flera rättsprocesser kring de här utsläppsfrågorna.

Ledaren för miljöorganisationen uppger också att det är problem med för höga utsläpp i dagens generation motorer, alltså euro 6, både hos Volvo och andra märken.

När det gäller lagstiftning hänvisar Jürgen Resch till EU-regler som visar att katalysatorer och avgasrening ska fungera i alla temperaturer.

– EU-domstolen har ett fall som ska avgöras nu med avgasrening kopplat till utomhustemperaturer.

Miljöorganisationen driver också processer mot tyska städer när det gäller utsläppen.

Riksförbundet M: "Konsumenter riskerar ha blivit lurade"

Enligt motororganisationen M, tidigare Motormännen är nyheterna om Volvos påstådda utsläppsfusk oroväckande och "totalt oacceptabelt".

– Om uppgifterna om Volvo stämmer är det skrämmande. Vi har i flera år påpekat att tillverkarna måste ta ansvar för att uppgifterna om utsläppen överensstämmer med verkligheten. I Sverige har myndigheterna varit helt lamslagna och inte vidtagit några åtgärder alls mot biltillverkarna. Det innebär att de miljömedvetna konsumenter som har köpt bilar med låga utsläpp, enligt specifikationerna, har blivit totalt lurade. Samtidigt innebär detta en hälsorisk. Det är oacceptabelt, säger Heléne Lilja, chef Kommunikation och samhälle, Riksförbundet M Sverige.

”Ett felaktigt påstående”

Volvo Cars nekar till att de berörda bilmodellerna skulle ha otillåtna utsläppsanordningar.

– I det här fallet är det ett felaktigt påstående. Vi känner inte till vilka förhållanden som det aktuella testet genomfördes under och kan därför inte kommentera resultatet. Testresultat skiljer sig alltid beroende på last, hastighet och väderleksförhållanden och alla våra bilar är testade och certifierade enligt gällande regelverk som är standard i industrin och väl kända för myndigheterna, säger Volvo Cars presstalesperson Stefan Elfström till GP.

ANNONS

Fakta: Kväveoxider

Kväveoxider (förkortas NOx) bildas vid höga temperaturer i förbränningsmotorer, och det är i synnerhet dieselmotorer som utsläppen är höga. Kväveoxider är giftiga och irriterar slemhinnor och luftvägarna. Föroreningarna förvärrar astma- och bronkitsymtom och kan kopplas till hjärt- och kärlsjukdomar, enligt världshälsoorganisationen WHO.

Kväveoxid är inte en växthusgas likt koldioxid och är inte en faktor till klimatförändringen, utan är hälsovådligt i närmiljön, till exempel för fotgängare i städer. Däremot bidrar kväveoxider tillsammans med ammoniak till försurning av naturen och till att bilda marknära ozon, som är giftigt.

I den stora skandalen Dieselgate 2015 upptäckte amerikanska myndigheter att Volkswagen installerat mjukvara som ledde till högre utsläpp av kväveoxider än tillåtet. Sedan upptäckte myndigheter i flera länder att fler bilmärken hade använt dylik teknik.

Källa: Naturvårdsverket.

ANNONS