Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Volvo XC40 är den modell som ökar kraftigast i september.

Volvo cars ökar försäljningen – men i lägre takt

Volvo cars fortsätter att öka försäljningen, något man gjort de senaste åren. Men septembersiffrorna visar samtidigt en mer måttlig ökning än tidigare.

Bilmärket redovisade på torsdagsmorgonen sin globala försäljning för september. Bolaget har nu passerat över en halv miljon sålda bilar hittills i år, efter de tre första kvartalen: 507 704. Den siffran hade varit rekord för ett helår så sent som 2015. Men samtidigt visar Volvo en lite lägre ökningstakt för september, närmare bestämt en ökning med 6,5 procent. Det ska samtidigt jämföras med en septembermånad i fjol där bolaget ökade försäljningen kraftigt, med nästan 13 procent.

Den modell som ökar försäljningen mest är bolagets kompakta suv, XC40 – medan mellanklassuven XC60 är den volymmässigt största.

I pressmeddelandet från företaget fokuserar företaget i stället på den totala försäljningen årets första nio månader som landar på en ökning med 7,4 procent. Om den försäljningsökningen håller i sig kommer bolaget att landa på en årsförsäljning på cirka 690 000 bilar, vilket är nytt rekord – förra försäljningsrekordet på drygt 640 000 bilar satte Volvo ifjol.

Sedan tidigare har bolaget dock haft målet att nå försäljningsmålet 800 000 bilar nästa år, vilket skulle kräva en fortsatt mycket kraftig ökning för att nå.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.