Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Volvo Cars såg en kraftig ökad försäljning med 14,2 procent i juli månad. Bild: Anders Ylander
Volvo Cars såg en kraftig ökad försäljning med 14,2 procent i juli månad. Bild: Anders Ylander

Volvo Cars ökar försäljningen globalt i juli

Volvo Cars ökade sin globala försäljning med drygt 14 procent i juli. Bilbolaget sålde 62 291 bilar under månaden, och såg en kraftig försäljningstillväxt i Europa.
– I juli ser vi en tillväxt på samtliga marknader, säger Christina Zander, presstalesperson på Volvo Cars.

Tidigare i veckan visade statistik från Bil Sweden att Göteborgsbolaget Volvo Cars toppade listan över nyregistreringar i Sverige i juli. För andra månaden i år toppade bolaget säljlistan med tre modeller.

Globalt ökade biljätten sin försäljning med 14,2 procent jämfört med samma period förra året. Volvo Cars sålde totalt 62 291 bilar under juli månad, och såg en försäljningstillväxt på marknaderna i Kina och USA.

– I Kina, där man först släppte på restriktionerna, såg vi en tillväxt jämfört med förra året redan i april. Sedan såg vi att det snabbt studsade tillbaka även i USA. På den marknaden var vi tillbaka på förra årets siffror i maj och såg sedan en tillväxt i juni, säger Christina Zander, presstalesperson på Volvo Cars.

Kraftig tillväxt i Europa

Nu ser bolaget en ökning även på hemmakontinenten. Det är första gången sedan utbrottet av coronaviruset i mars.

Volvo Cars sålde 28 700 bilar i Europa i juli, vilket innebär en tillväxt på 12,5 procent jämfört med samma period förra året.

– Under andra kvartalet har vi sett att efterfrågan vänt tillbaka i Europa. Vi har sett en positiv trend andra kvartalet, och nu har vi fått en tillväxt även i Europa. I juli ser vi nu en tillväxt på samtliga marknader, vilket kan ses som en fortsättning på en återhämtning, säger Christina Zander.

LÄS MER: Tapp för Volvo Cars – men i USA vänder det uppåt

LÄS MER: Volvo Cars försäljning sjönk med 25 procent

Stark efterfrågan på suvar

I ett pressmeddelande skriver Göteborgsbolaget att den tvåsiffriga försäljningstillväxten i Europa beror på en fortsatt stark efterfrågan på bolagets suv-sortiment.

Under årets sju första månader blev Volvo XC60 den mest sålda modellen, följt av Volvo XC40. Den tredje populäraste modellen var Volvo XC90.

Bolagets globala försäljning har hittills i år sett ett försäljningstapp på 16 procent jämfört med samma period i fjol. Inför andra halvåret hoppas man på att vara tillbaka på fjolårets siffror.

– Vi tror att vi kommer att se en försäljning under andra halvåret som ligger på nivå med de försäljningssiffror vi såg under andra halvan förra året, säger Christina Zander.

Första elbilen i höst

Inför hösten gör sig Volvo Cars nu redo för de första leveranserna av bolagets första elbil, Volvo XC40.

– Under hela krisen ser vi att efterfrågan på elektrifierade bilar har gått upp, den mer än fördubblades under årets första sju månader. Och där tror vi att vi har bra erbjudanden, säger Christina Zander.

LÄS MER: Här visar Volvo upp den helt elektriska XC40 Recharge

LÄS MER: Om sju år ska hälften av alla nya Volvo gå på el

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.