Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Drönarbild över Volvo Cars fabrik i Torslanda.
Volvo Cars ökar den globala försäljningen i augusti – men hittills i år ligger sifforrna fortfarande på minus. Bild: Robin Aron

Volvo Cars ökar försäljningen

Volvo Cars försäljningssiffror pekar uppåt för andra månaden i rad. Under augusti sålde bolaget över 51 000 bilar globalt – en ökning med 7,2 procent jämfört med samma period i fjol. Såväl i Europa som USA och Asien pekade kurvan uppåt.

Första halvan av 2020 har varit utmanande för Volvo Cars. Men i augusti såg läget ljusare ut och biljättens globala försäljning ökade med 7,2 procent.

– Vad vi ser nu är att vi återhämtar oss starkt efter det enorma tappet som vi hade i början av året. Det var ju 40 procent ner när det var som värst, men nu hämtar vi upp det på flera viktiga marknader, säger Magnus Holst, presstalesperson på Volvo Cars.

Fortfarande minskad försäljning hittills i år

Men bolagets totala försäljning under de första åtta månaderna av 2020 är fortfarande lägre än under samma period förra året. Mellan januari och augusti minskade försäljningen med 13,5 procent jämfört med 2019.

– Med tanke på våren som vi hade och hur världen fortfarande ser ut har vi en något försämrad utveckling. Men värt att notera är att i Kina, som är en väldigt viktig marknad för oss, har vi faktiskt hämtat tillbaka hela tappet och ligger på plus igen, säger Magnus Holst.

Hur lång tid tror ni det kommer ta att hämta tillbaka de andra marknaderna?

– Det är väldigt svårt att säga just nu. Vi befinner oss i ett väldigt oförutsägbart läge så det är svårt att göra någon exakt prognos. Men trenden är positiv på alla marknader.

Bolaget siktar dock på att vara tillbaka på förra årets nivåer under andra halvåret av 2020, enligt Magnus Holst.

LÄS MER: Full fart i Volvofabrikerna – men oro hos leverantörer

Störst tapp i Europa

Starkast under augusti månad var marknaden i USA, där försäljningen ökade med 12,9 procent. I Kina var motsvarande siffra 11,4 procent och i Europa 4,9 procent. På övriga marknader pekade utvecklingen fortfarande nedåt och försäljningen minskade med 2,4 procent.

Över hela perioden januari-augusti 2020 var tappet störst på den europeiska marknaden, där nedgången låg på 21,9 procent.

– I USA rapporterade vi in den starkaste augustimånaden sedan 2006. Det är ett positivt tecken i det hela, säger Magnus Holst.

Att försäljningen drabbats värst i Europa kan också bero på att coronapandemin har slagit hårt här, enligt honom:

– Europa är ett av de områden som varit värst drabbade av hela coronasituationen. Det är väldigt splittrat med olika regler och grader av nedstängningar i olika länder. Det är den förklaringen som jag ser.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.