Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/2

Volvo Cars återkallar över två miljoner bilar

Volvo Cars återkallar 2,1 miljoner bilar efter att man upptäckt ett fel i en vajer kopplad till bilarnas främre säkerhetsbälten. I Sverige påverkas över 400 000 bilägare. Enligt bolaget är det en förbyggande åtgärd. Kostnaden kan uppgå till en miljard kronor, uppskattar fordonsanalytiker.
– Vi återkallar samtliga bilar som är berörda eftersom det har funnits ett systematiskt men sällsynt fel, säger Volvo Cars presstalesperson Stefan Elfström.

På onsdagen kom beskedet om att Volvo Cars återkallar 2,1 miljoner bilar. Över 400 000 av dessa finns i Sverige. Det är den största återkallelsen bolaget någonsin gjort.

– Det handlar om ett problem med en vajer som är kopplad till de främre säkerhetsbältena i bilen. Vi har sett att den här vajern under vissa förutsättningar kan utsättas för slitage. Det är ett mycket sällsynt problem och det krävs att flera faktorer samverkar för att problemet ska uppstå, säger Stefan Elfström.

Berörda bilägare kommer att bli kontaktade via brev under sommaren.

LÄS MER: Toyota återkallar tusentals hybridbilar i Sverige

Tillverkas inte i dag

– Det sker inom kort. Den information och de instruktioner vi ger kunderna säger att man kan fortsätta använda bilarna fram tills felet är åtgärdat, säger Stefan Elfström.

De bilar som berörs är Volvo S60, S60L, S60CC, V60, V60CC, XC60, V70, XC70, S80 och S80L som är tillverkade från 2006 till 2019. Inga modeller som tillverkas för närvarande omfattas av återkallelsen.

LÄS MER: Volvobilarna som kan börja brinna

Hur mycket den omfattande återkallelsen kommer att kosta för Volvo Cars vill Stefan Elfström inte gå in på.

– Vi kommenterar inte kostnaderna, utan vi koncentrerar oss på att åtgärda bilarna så snart som möjligt och att hålla kunderna skadeslösa. Det är kostnadsfritt för kunden, säger han.

”Invänta brevet”

LÄS MER: Storvarsel kan slå hårt mot anrikt Volvobolag

Problemet, som alltså är kopplat till fästet av bilarna säkerhetsbälte, ska inte utgöra någon risk för bilägarna.

– Vi har inga rapporter om olyckor eller personskador, detta är en preventiv åtgärd för att undvika framtida problem. Som kund ska man invänta brevet. Där får man information om hur man själv kan säkerställa att felet inte uppkommer och även en instruktion om att kontakta sin Volvoverkstad för att få felet åtgärdat. Vi vill ändå återkalla samtliga bilar.

Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, tror inte att Volvo Cars, som han anser ligga i framkant vad gäller säkerhet kommer påverkas negativt av dagens återkallelse.

LÄS MER: Volvo ser ljusning: ”En V-formad återhämtning”

Analytiker: Kan kosta en miljard

– Tidigare har man löst sina problem via service. Historiskt sett har industrin inte tagit lika allvarligt på det. I stället har man låtit garantin löpa ut och låtit kunden ta kostnaden.

Han ser dagens besked som en del i en trend där bilindustrin själva letar upp sina bilar och löser det via återkallelser. Ett skäl är en våg av stämningar mot branschen, framför allt i USA, och att man därför börjat arbeta mer proaktivt.

– I Volvos fall är det väldigt positivt att man agerar rätt och snabbt. Det är enligt skolboken, säger Hampus Engellau.

Vidare uppskattar han att återkallelsen kan kosta Volvo Cars uppemot en miljard kronor i ett scenario där kostnaden för att åtgärda felet på en verkstad kostar 500 kronor per bil.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.