Ett batteri till en Volvos eldrivna bussar har en livslängd på 7 till 10 år, men även därefter finns det fortfarande så mycket kraft kvar att kapaciteten kan användas på annat håll.
Ett batteri till en Volvos eldrivna bussar har en livslängd på 7 till 10 år, men även därefter finns det fortfarande så mycket kraft kvar att kapaciteten kan användas på annat håll. Bild: Stefan Bennhage

Volvo Bussars batterier ska få ett andra liv – genom nytt samarbete

Ett globalt samarbete mellan Volvo Bussar och Stena Recycling ska ge bussbatterier ett andra liv som energilager, rapporterar Nyhetsbyrån direkt.
– Avtalet innebär att vi garanterar en säker och miljövänlig återvinning när batterierna har tjänat ut som energilager, säger Rasmus Bergström, vd Stena recyclings dotterbolag Batteryloop till nyhetsbyrån.

ANNONS
|

Batterierna till Volvos eldrivna bussar har en livslängd på 7 till 10 år. När det uttjänta batteriet inte längre har kapacitet att driva en buss med god effektivitet, finns det dock fortfarande så mycket kraft kvar att kapaciteten hade kunnat användas på annat sätt.

Genom ett nytt samarbetet mellan Volvo Bussar och Stena recyclings dotterbolag, Batteryloop, ska nu busstillverkarens batterier användas i energilager. Till exempel kommer det att bli möjligt att lagra förnybar energi som kan användas för att möta toppar i energibehovet.

– Vi är väldigt glada och stolta över att Batteryloop får möjlighet att köpa de använda batterierna och utveckla den här lösningen tillsammans med Volvo Bussar. Förutom återanvändning innebär avtalet att vi även garanterar en säker och miljövänlig återvinning när batterierna har tjänat ut som energilager. Genom detta erbjuder vi en hållbar cirkulär lösning för Volvo Bussars batterier, säger Rasmus Bergström, vd Batteryloop till Nyhetsbyrån direkt.

ANNONS

LÄS MER:Jobbslakt väntas i fordonsindustrin

LÄS MER:Stena Recycling varslar över 500

Volvo: ”Kan bli mer konkurrenskraftiga”

I en process där Volvo Bussar tidigare fått betala för återvinning, skapar samarbetet ett ekonomiskt värde. Istället kommer man nu kunna sälja batterierna vid byte.

– Nu tar vi ett stort steg framåt där Stena, konceptet second life och senare recycling kan skapa värde. Vi fördelar det värdet mellan Volvo och Stena. Det som tidigare kostade pengar för oss på Volvo Bussar kan vi nu tjäna på. Det innebär att vi kan bli ännu mer konkurrenskraftiga, säger Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar.

Avtalet berör alla de batterier som Volvo Bussar ansvarar för i elbussar som går i trafik.

Än så länge finns de flesta bussarna i Europa – men eftersom man ser en allt större efterfrågan och Volvo var tidigt ute med elbussar, väntas andelen öka även i övriga delar av världen.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS