Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ordern i New York är en av flera tunga kontrakt för Volvo Bussar 2019. Här på bilden bussbolagets vd Håkan Agnevall i samband med avtalet om att elektrifiera Västtrafiks bussflotta tidigare i år.  Bild: Stefan Berg
Ordern i New York är en av flera tunga kontrakt för Volvo Bussar 2019. Här på bilden bussbolagets vd Håkan Agnevall i samband med avtalet om att elektrifiera Västtrafiks bussflotta tidigare i år. Bild: Stefan Berg

Volvo Bussar får jätteorder från New York

Volvobolaget Prevost ska bygga hundratals bussar åt den delstatliga kollektivtrafiken Metropolitan Transportation Authority i New York. Beställningarna är den största i USA någonsin för Volvo Bussar.

Mellan 2020 och 2022 kommer upp till 330 av Volvos USA-tillverkade Prevostbussar att inta New York. Beställaren är den delstatligt ägda kollektivtrafiken Metropolitan Transportation Authority (MTA), som utöver innehavare av en av USA:s största bussflotta också driver megastadens välkända tunnelbana.

LÄS MER: Volvo avslöjar rekordstor order på bussar

Största ordern i USA för Volvobolaget

– Det här är en fjäder i hatten för Volvo Bussar. MTA är nämligen med en av Nordamerikans största bussflottor en krävande och professionell kund. Vi vinner den här ordern i tuff konkurrens med de andra spelarna på marknaden, ett stort åtagande som vi ser väldigt positivt på, säger Volvo Bussars vd Håkan Agnevall.

Initialt rör ordern 307 fordon med möjlighet till en beställning av ytterligare 23 bussar. Sett till värdet är det den största någonsin i USA. Hur mycket pengar det rör sig om kan dock inte Volvochefen gå in på.

– Vi hade gärna berättat men med en del kunder avtalar vi om att inte gå ut med några siffror. MTA är en sådan, säger Håkan Agnevall.

Nya jobb i amerikanska fabriken

För dotterbolaget Prevost som monterar bussarna i Plattsburgh, bara några timmars bilresa från New York City, innebär beställningen att produktionen i fabriken kan fördubblas.

– Vi kommer nyanställa ett 40-tal medarbetare för att klara de här leveranserna. Så det påverkar arbetsstyrkan i Plattsburgh positivt, säger Håkan Agnevall.

Även den amerikanska Prevostchefen François Tremblay är glad över kontraktet.

– Det är fantastiska nyheter för Prevost att få dessa nya kontrakt från Nordamerikas största transportnätverk, vilket fortsätter stärka Prevosts ledande ställning på den nordamerikanska bussmarknaden (...) Vi är mycket stolta över att bussarna till MTA kommer att byggas bara några timmars bilresa från New York City, kommenterar François Tremblay, General Manager på Prevost i ett pressmeddelande från Volvo Bussar.

Drivs inte på el

Eftersom bussarna som monteras i Plattsburghfabriken är långfärdsfordon, som väntas transportera jänkarna mellan förort och city, körs bussarna på diesel, inte på el.

– Ordern rör dieselbussar som följer den senaste emissionslagstiftningen. Vi förespråkar eldrivna bussar i stadstrafik men för långfärdsbussar behöver teknologin fortfarande utvecklas vidare, säger Håkan Agnevall.

LÄS MER: Stororder på elbussar – här är linjerna som ska elektrifieras

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.