Volvo betalar ingen skatt i Sverige

ANNONS
|

- Men vi hade gärna gjort det, säger tillträdande informationschefen Mårten Wikforss.

Volvokoncernen omsatte förra året drygt 310 miljarder kronor, men betalade trots det bara drygt 5,2 miljarder i bolagsskatt – i hela världen. I Sverige betalade bolaget inte ett öre.

Det låter väldigt lite, nästan stötande. Men det finns förklaringar.

- Bolagsskatt betalas på resultatet efter finansnetto, vi betalar drygt 20 procent. Det är ganska normalt, säger Mårten Wikforss.

"Det är inte världens enklaste att beskriva hur en multinationell koncern betalar skatter men från och med nu tänker vi göra ett försök att varje år belysa hur det ser ut", konstaterar Olof Persson, Volvos koncernchef i ett pressmeddelande där han fortsätter med att förklara varför Volvo går ut och berättar om hur mycket bolaget betalat i skatt under 2011:

ANNONS

"Skatter är ett av de många sätt som ett företag bidrar till det omgivande samhället och därför ser vi en poäng med att vara så öppna som möjligt kring våra skattebetalningar".

När det gäller bolagsskatter har Volvokoncernen betalat totalt 1,1 miljarder i skatter i Sverige under perioden 2007-2011. Under 2011 betalades inga bolagsskatter i Sverige, dock betalades drygt 8,5 miljarder i övriga direkta och indirekta skatter i Sverige.

- Då räknar vi in sociala avgifter för de anställda och de skatter som anställda betalar. Vi tycker allt att vi bidrar till samhällsekonomin, säger Mårten Wikforss.

Han tillägger att Volvo gärna skulle betala skatt i Sverige, eftersom skattereglerna i Sverige är jämförelsevis förmånliga.

I ett pressmeddelande förklarar Volvo hur det fungerar:

"För att multinationella bolags skattebetalningar skall fördelas mellan de länder de är verksamma i, och för att undvika att samma resultat beskattas två gånger, har OECD tagit fram riktlinjer för hur så kallade transferpriser skall användas. Volvo, liksom flertalet multinationella företag, följer dessa riktlinjer. Transferprismodellen innebär att Volvo fastställer vilken lönsamhetsnivå som skall gälla över tid för en viss marknad. Detta sker genom en jämförelse med lönsamheten hos bolag som utför samma funktioner som Volvos dotterbolag.

ANNONS

USA och en rad länder i Västeuropa tillämpar transferpriser. En konsekvens av modellen är att när lönsamheten är låg i länder som tillämpar transferprismodellen, ökar förlusterna i Sverige. När lönsamheten ökar blir effekten den omvända, då ökar lönsamheten och därmed skatteinbetalningarna i Sverige. Eftersom lönsamheten varit lägre i de länder som drabbades hårt av finanskrisen 2008–2009, som till exempel USA, har detta inneburit att det uppstått förluster i Sverige vilket minskat skatteinbetalningar här."

95 procent av koncernens totala försäljning sker på marknader utanför Sverige.

Olof Persson fortsätter i pressmeddelandet:

"I varje land där vi har verksamhet finns en skattemyndighet som vill ha sin del av kakan och som multinationellt bolag kan vi inte själva bestämma var och hur mycket vi skall betala i skatt, det avgörs av lagstiftningen i respektive land, av vilken typ av transferprismodell vi får använda oss av samt av hur god lönsamheten är på den individuella marknaden."

Sannolikt kommer AB Volvo inte att betala bolagsskatt de närmaste åren heller. Det finns stora förlustavdrag att kvitta vinster mot.

Men Olof Persson avslutar med tröstens ord där han påminner om att Volvo är Sveriges största bolag:

"Vi kommer att fortsätta att årligen betala miljardbelopp i form av olika direkta och indirekta skatter i Sverige".

ANNONS
ANNONS