Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Volvo är en av 17 biltillverkare som ber Donald Trump att inte gå så långt i avregleringar av utsläppsstandarder i USA. Bild: Alex Brandon, Jonas Ekströmer/TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Volvo ber Trump att inte minska utsläppskraven

Volvo Cars och flera stora bilmärken ber Trump att inte genomföra en planerad avreglering av utsläppskraven. Orsaken? Man är orolig för ett amerikansk inbördeskrig mellan Vita huset och Kalifornien om vilken standard som egentligen ska gälla.

I brevet adresserat till ”den hedervärde Donald J Trump” förklarar 17 biltillverkare att de tackar den amerikanska presidenten för ”hans ansträngningar och stöd för en livskraftig och konkurrenskraftig fordonsindustri”. Men budskapet i brevet, som förutom Volvo bland annat General Motors och Ford undertecknat, är betydligt mer kärvt. Man ber presidenten att nå en överenskommelse om gemensamma standarder för hela USA, som även Kalifornien kan skriva under.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Bakgrunden är att Trump och Vita huset genom miljömyndigheten EPA och transportmyndigheten i fjol lade fram ett förslag att skrota den skärpning av utsläppskraven Obama hade beslutat om 2012. I uttalandet från myndigheterna – som alltså styrs av Vita huset – ifjol med rubriken ”Gör bilar framstående igen”, ”Make Cars Great Again”, vill man konkret ta bort kraven på att bilar skulle bli dubbelt så bränsleeffektiva fram till 2025 och vidare ta bort en satsning på elektrifiering.

Gav sig på Kalifornien

Dessutom ville Vita huset att Kalifornien och andra miljöprogressiva delstater inte skulle få sätta egna högre krav på fordon. Kalifornien har varit en ledande kraft när det gäller att driva på minskade utsläpp alltsedan 1970-talet och Vita husets planer möttes omedelbart av utsagor från delstaten om att man skulle stämma Vita huset.

En bakgrund till att Vita huset lagt fram planerna är dock att aktörer i fordonsindustrin själva klagat över att en del av Obamas krav var väl hårda. Men sedan Vita huset gått betydligt längre än vad industrin lobbat för har fordonsindustrin svängt.

I brevet adresserat till Trump säger bilmärkena att en nationell uppgörelse skulle leda till ”årliga förbättringar i bränsleekonomi mellan de befintliga standarder och den väg som din administration föreslog förra sommaren”. Bilmärkena förklarar att en reglering som alla kan enas om skulle vara bra för investeringar och innovationsförmåga, samt undvika den osäkerhet som långa domstolsprocesser skulle skapa.

”En reglering krävs”

Från Volvos sida förklarar presstalespersonen Christina Zander att det är viktigt att just undvika osäkerhet.

– Vi stödjer årliga bränsleeffektiviseringar. Det viktiga är att det är ett nationellt program, inte olika regler i olika delstater. Det är det brevet syftar till.

I brevet talas om en kompromiss mellan Obamas skärpta krav och Trump-administrationens förslag, ifall man når en nationell uppgörelse. Alltså mindre ambitiösa miljömål mot vad som gällt. Hur ser ni på det?

– Vi har vår elektrifieringsstrategi och är helt inställda på en minskning av utsläppen. Men det viktiga för Volvos sida är att man når ett nationellt program i USA. Långa och utdragna processer skulle vara olyckligt och skapa osäkerhet.

Fotnot: Undertecknarna av brevet till Trump och Vita huset som lämnades in under torsdagen är förutom Volvo Cars: Aston Martin Lagonda, BMW, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Jaguar Land Rover, Kia, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Porsche, Subaru, Toyota och Volkswagen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.