Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Volvo ökar försäljningen tydligt i Kina och Europa – inte minst modellen XC60 går bra. Bild: Anders Ylander

Volvo ökar tydligt i Europa och Kina

Volvo Cars fortsätter att öka försäljningen. I Kina ökar den med nästan 25 procent och även i Europa går det bra. Det visar siffrorna för augusti.

47 796 sålda bilar betyder att försäljningen för bilmärket ökade med 10,2 procent jämfört med augusti i fjol. Fjolårets månad var för övrigt också en månad med stark försäljningsökning.

Starkast ökning noterade Volvo i Kina där märket sålde 14 212 bilar under den sista sommarmånaden, vilket innebär en ökning med 24,8 procent. Kina är en marknad som brottats med vikande försäljning och där 12 procent färre personbilar såldes under det första halvåret jämfört med året innan – även om marknaden för premiumbilar, som Volvo hör till, ser bättre ut.

”Det är de lokalproducerade bilarna som säljer bäst i Kina och vi började tidigare i år att tillverka XC40 lokalt i Luqiao. Produktionen är i ett tidigt upprampningsskede, men har fortfarande bidragit något i augusti” skriver presstalespersonen Christina Zander till GP.

Den marknaden där Volvo säljer mest är Europa – 16 639 bilar under augusti betydde en ökning av försäljningen med 11.5 procent. De tre största marknaderna i Europa – Sverige, Storbritannien och Tyskland – såg alla ökningar. Den allra största försäljningsökningen märktes i Storbritannien där med en uppgång på över 30 procent – på denna marknad har också försäljningen ökat med närmare 24 procent hittils under detta år jämfört med ifjol.

Det är fortsatt märkets suvar som driver försäljningsökningen, i synnerhet mellanklassuven XC60 och den kompakta XC40.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.