Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Volvo ökar lastbilsbyggandet

Trots minskade lastbilsleveranser i april räknar AB Volvo med ökad efterfrågan och produktionstakt efter sommaren. Om ett kvällsskift införs i Tuvefabriken är oklart.

- Vi kommer att öka produktionstakten något i Volvosystemet efter sommaren, under tredje kvartalet, säger presschefen Mårten Wikforss.

Hur är det med skiften i Tuvefabriken i dag och kan det införas ett kvällsskift?

- Man har inget kvällsskift i nuläget och hur det blir med det efter sommaren är inte klart. Det är inte bestämt något.

Om man ökar produktionstakten, var skulle det ske?

- En sådan ökning är avhängig för vilken produkt man behöver öka takten. Beroende på vilken produkt det är spelar det roll för vilken anläggning det är, om det är Tuve eller Gent eller var det är. Om det har vi inget sagt, bara att vi behöver korta ledtider och därför öka takten något efter sommaren.

Om man skulle införa ett kvällsskift innebär det ökad bemanning?

- Då får man anpassa personalfrågan, men det är inte bestämt hur det blir med det.

Volvokoncernen offentliggjorde på onsdagen siffror över lastbilsleveranserna under april månad.

Leveranser av lastbilar av varumärket Volvo uppgick till 8 450, en minskning med 11 procent jämfört med samma månad förra året. Störst var minskningen i Sydamerika, västra Europa och Asien.

Leveranserna av Volvokoncernens samlade lastbilsverksamhet, där även varumärkena Mack, Renault, UD och Eicher ingår utöver Volvo, uppgick i april till 18 500, en minskning med 4 procent jämfört med april 2011. Nedgången fanns i Europa och Sydamerika.

Hittills under 2012, perioden januari-april, levererade Volvokoncernen 74 600 lastbilar, vilket är en marginell ökning jämfört med samma period 2011.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.