En affisch gjord av Greenpeace under 'dieselgate' 2015 då Volkswagen ertappades med att ha fabricerat fakta om utsläppsmängder från deras dieselbilar.
En affisch gjord av Greenpeace under "dieselgate" 2015 då Volkswagen ertappades med att ha fabricerat fakta om utsläppsmängder från deras dieselbilar. Bild: Michael Sohn AP

Volkswagen ber om ursäkt för "Voltswagen"

ANNONS

Volkswagen byter namn på sina elbilar i USA till Voltswagen.

Det påstod i alla fall biljättens marknadsavdelning i ett pressmeddelande på tisdagen. Det spektakulära namnbytet rörde upp känslorna hos en del och väckte förvåning hos andra men bolagets talespersoner stod på sig, Voltswagen var på riktigt. Nyheten blev vida spridd – ända tills bolaget avslöjade att allt var ett tidigt aprilskämt.

Kritiken mot skämtet var inte nådig och nu ber biljätten om ursäkt. I ett uttalande skickat till nyhetsbyrån AFP förklarar Volkswagen att marknadskampanjen var ett sätt att få uppmärksamhet på ett "roligt" sätt och att många positiva reaktioner på sociala medier visar att kampanjen "gått hem" hos konsumenterna. "Samtidigt inser vi att sättet det gjordes på rört upp känslor och vi är ledsna för den förvirring det föranlett", skriver bolaget.

ANNONS

Från de lurade medierna finns många arga kommentarer. "Det här var inte ett skämt, det var lurendrejeri", skriver USA Today. Andra påpekar att det är väldigt tondövt av ett bilföretag som fortfarande lider av skadat förtroendekapital från "dieselgate" 2015 att komma med falska påståenden.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS