Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Elscooterbolaget har fått flera anmälningar under juli månad. Bild: Stina Stjernkvist/ TT
Elscooterbolaget har fått flera anmälningar under juli månad. Bild: Stina Stjernkvist/ TT

Voi stoppade kunder med månadskort – åkte för mycket

Elscooterbolaget Voi ska tydliggöra vilka regler som gäller för prenumerationstjänsten Voi-pass. Detta efter att Konsumentverket tagit emot flera anmälningar om falsk marknadsföring under juli månad, rapporterar Dagens Industri.

Prenumerationstjänsten Voi-pass – som från början tillät kunder att åka obegränsat antal resor med företagets elsparkcyklar för en fast kostnad – kritiseras nu för falsk marknadsföring.

Klagomålen kommer främst från kunder som stängts av efter att ha åkt ”för mycket” med sitt Voi-pass. Flera avstängda privatpersoner har nu anmält företaget till Konsumentverket, skriver Di.

På Voi-appen finns information om att prenumerationstjänsten omfattar ”så många åkturer du känner för till ett fast pris.”

Under en annan rubrik på samma sida framkommer det däremot att antalet åkturer inte är helt och hållet obegränsat. Under rubriken ”Ansvarsfull användning av Voi-passet” kan man läsa att bolaget har rätt att spärra kundens Voi-pass om åkaren överskrider nio åkturer eller 200 minuters åktid per dygn.

LÄS MER: Felparkerade elsparkcyklar ett problem för Finn som är blind

LÄS MER: Så (fel)parkeras elsparkcyklarna i Göteborg

”Hade kunnat vara tydligare”

Till Dagens Industri säger Vois kommunikationschef Kristina Nilsson att begränsningen införts eftersom prenumerationen missbrukats av bland annat leveransföretag och personer som använt sparkcyklarna ”mer som en leksak än ett transportmedel som de är avsedda för”.

– Här inser vi att vi hade kunnat vara tydligare i kommunikationen. Från och med fredag kommer det framgå direkt vid köpet i appen vad begränsningen faktiskt innebär, säger Kristina Hunter Nilsson till tidningen.

– Vi beklagar förstås att vissa ansvarsfulla användare har drabbats av den här förändringen och ber om ursäkt för detta.

Enligt bolaget har drabbade kunder blivit kompenserade för de dagar som inte har förbrukats.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.