Vitrolife fortsätter öka

ANNONS
|

– Det var ett bra kvartal, till och med bättre än första. Vi gör rätt saker och verkar på en intressant marknad, säger vd Thomas Axelsson.

Vitrolife utvecklar teknik för kliniker som utför fertilitetsbehandlingar och har huvudkontor i Göteborg, men verkar i alla världsdelar.

– Vi hade stark tillväxt i alla regioner och en försäljningstillväxt på 29 procent i lokala valutor, säger Thomas Axelsson.

Framgångarna kan bland annat förklaras med att man sett över produktionen och satsat på produktutveckling, förklarade företagets ekonomichef Mikael Engblom under en telefonkonferens.

En av företagets relativt nya satsningar är Primovision, som är ett system för övervakning av embryon i inkubatorer med så kallad time-lapseteknik.

ANNONS

– Vi redovisar inte några försäljningssiffror för Primovision officiellt. Men time-lapse är en ny teknologi inom det här området som vi har väldigt stora förhoppningar på inför framtiden, säger Thomas Axelsson.

Företagets största marknader räknat i pengar är USA följt av Kina. I Kina har dock tillväxten mattats av något, från en hög nivå.

– Där ska man ta i beaktande att Kina under några år har växt och blivit världens största marknad inom fertilitet, och att den tillväxttakten i procent räknat så småningom avtar lite är självklart.

Dessutom kan kinesisk vidskepelse möjligen göra att siffrorna just i år blir annorlunda, menar Thomas Axelsson.

– Det är ormens år där nu och då är man generellt lite försiktigare med stora investeringar och stora beslut, som IVF-behandlingar.

Hur framtidsutsikterna ser ut på längre sikt tycker han är svårt att sia om.

– Det är alltid svårt att förutse, och jag försöker vara ödmjuk. Men att fertilitet är en växande marknad är helt klart. Vi gifter oss allt senare i Västvärlden och runt var sjunde par har fertilitetsproblem, och i takt med att en växande medelklass får råd med fertilitetsbehandlingar kommer marknaden att växa. Klinikerna blir också allt bättre på den här typen av behandlingar, säger vd Thomas Axelsson.

ANNONS

På kortare sikt kan han inte se några stora förändringar.

– Vi gör ju inga prognoser, men vi ser inget som kan förändra marknaden den närmsta tiden. Vi är ett antal spelare som slåss, och det kommer till en del nya. Vi hoppas kunna fortsätta slåss inom området.

Delårsrapport januari - juni 2011

* Omsättningstillväxten var 29 procent i lokala valutor. Försäljningen uppgick till 116 MSEK (95), motsvarande en ökning med 22 procent i SEK.

* Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 19 MSEK (13), motsvarande en rörelsemarginal om 16 procent (13).

* Jämförelsetalen för 2012 avser kvarvarande verksamhet, fertilitet, om inte annat anges.

* Nettoresultatet uppgick till 12 MSEK (11), vilket gav ett resultat per aktie om 0,62 SEK (0,54).

* Utdelning om 0,60 (0,60) SEK per aktie, totalt 11 898 562 SEK (11 737 661).

* Vitrolife har per den 1 april 2013 utnyttjat en option och förvärvat samtliga aktier i HertArt ApS.

ANNONS