Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Norrmännen är Göteborgs och Västsveriges överlägset viktigaste turister – nu lägger Visit Sweden ned kontoret där. Bild: Naina Helén Jåma/TT

Visit Sweden lägger ned i Norge och Danmark – påverkar Göteborg

Statliga turistorganisationen Visit Sweden lägger ned sina kontor i Norge och Danmark.
– Norge är Västsveriges absolut viktigaste marknad, vi samarbetar mycket med dessa kontor och tycker det är synd, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.

Visit Sweden, som finansieras till hälften av staten och till hälften av besöksnäringen, har beslutat att göra tydliga ändringar i sin organisation. Man lägger ned de större kontoren i Danmark och Norge med tillsammans drygt 15-talet medarbetare och väljer att fokusera på större länder i Europa, USA, Kina och Indien.

Informationen om denna förändring har gått ut och förhandlingar inletts om att avveckla kontoren i Oslo och Köpenhamn. Sedan tidigare har Visit Sweden lagt ned i Spanien och Finland.

– Det är ett tråkigt besked att ge våra uppskattade kollegor i Oslo och Köpenhamn, men det är ett strategiskt val vi måste göra, säger Ewa Lagerqvist, vd för Visit Sweden.

Framöver kommer Visit Sweden att lägga investeringarna på andra marknader som man ser har en stark tillväxtpotential.

Blir helstatligt

Ett motiv är att Visit Sweden fått kraftigt minskat statligt anslag från nästa år och staten har även som mål att Visit Sweden ska bli ett helstatligt bolag. Antalet besök från grannländerna Danmark och Norge ger klart mest gästnätter till besöksnäringen, men enligt motiveringen från Visit Sweden så kan andra organisationen sköta den marknadsföringen i stället.

– Vi räknar med att besöksnäringen fortfarande kommer att vilja investera pengar i Norge och Danmark, för de är fortsatt väldigt viktiga länder för Sveriges besöksnäring, säger Ewa Lagerqvist.

Visit Sweden kommer att fortsätta att stötta besöksnäringen med data om de nordiska marknaderna. Och de marknadsaktiviteter som är avtalade för 2019 och som sträcker sig in i nästa år kommer att genomföras, uppger Visit Sweden.

Organisationen motiverar med att insatserna, med de medel man har, ska användas till att stärka Sverigebilden och kännedom om landet i de stora länderna och mindre till direkt marknadsföring av Sverige som destination.

– Jag har fått denna information idag och har inte hunnit landa i det. Det är ett faktum att de prioriterar om och stänger Norge och Danmark för att spara pengar, säger Fredrik Lindén, vd på Turistrådet Västsverige.

– Vi tycker detta är synd, Norge är den absolut viktigaste exportmarknaden för besöksnäringen – Norge står för 40-50 procent av de utländska turisterna i Västsverige. Och vi har jobbat ihop mycket med Visit Swedens kontor i Oslo och även Köpenhamn. Nu får det bli ett alternativt upplägg, vad vet vi inte än, men vi kommer att fortsätta satsa på Norge och Danmark.

Påverkar många

Han förklarar att det här beslutet påverkar alla regioner som vetter åt de grannländerna.

– För Skåne är förstås Danmark lika viktigt som Norge är för oss. Och i Värmland, Dalarna och Jämtland är Norge också superviktigt.

Från kommunala turist- och besöksnäringsbolaget Göteborg & Co så kommenterar presschefen Stefan Gadd uppgifterna:

– För mig var det en nyhet. Det jag kan säga att vi samarbetar med Visit Swedens kontor i Oslo och Köpenhamn idag. Norge är den dominerande utlandsmarknaden för oss i Göteborg, medan Danmark inte är lika stor men den har vuxit de senaste åren.

Vad ser ni för risker att lägga ner de två största marknaderna?

– Det är tråkigt att man måste prioritera. Men vi ska se till att besöksnäringen själv kan ta över marknadsföringen. Och eftersom det handlar om närmarknader så känner man ju väl till Sverige. Och då passar det bra att man som besöksnäringsaktör lyfter fram sina egna erbjudanden, säger Ewa Lagerqvist.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.