Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Virtuell verklighet ska locka ungdomar till kemi

Göteborgsbaserade Edu Chem VR tillverkar appar som genom virtual reality ska förbättra inlärning och öka intresset för kemi bland skolungdomar.

Vad tänker du på när du hör ordet kemist? En person i vit labbrock och skyddsglasögon som blandar vätskor i giftiga kulörer i olika glasbehållare? Det är långt ifrån dagens verklighet och en bild som Jonas Boström hoppas kunna bidra med att förändra.

– Det är en väldigt stereotyp, och ofta felaktig, bild av vad en kemist gör. I dag utförs många kemiexperiment helt digitalt. Man kan till exempel bestämma en molekyls olika geometrier i datorn och sedan använda den informationen för att designa nya molekyler, eller material, med förbättrade egenskaper. Experiment i dator är mycket mer kostnadseffektivt än experiment in real life, säger han.

Enligt Jonas Boström har intresset för kemi bland skolungdomar minskat. Samtidigt har många kemiföretag svårt att rekrytera. En alltför abstrakt nivå i kemiundervisningen, en förlegad bild av vad en kemist gör och en spridd, men missvisande, uppfattning om att kemikalier är någonting som man bör undvika tror han är orsaken till att färre ungdomar i dag väljer kemistyrket.

– Säger man kemikalie brukar folk rygga tillbaka med känslan av att det är någonting farligt. Men allt runtomkring oss är kemikalier. Vatten är en kemikalie, min tennisracket är cool kemi och öl är kemi. Kemin har en otroligt viktig roll i att ta fram lösningar för att minska miljöförstöring, säger han.

För ett år sedan grundade Jonas Boström Edu Chem VR, tillsammans med partnern Magnus Norrby. Med hjälp av tekniken VR, virtual reality, vill de förbättra inlärningen och öka elevers kunskap och intresse för kemi.

– All kemi är tredimensionell och blir lätt väldigt komplex att förklara. Genom att använda VR teleporterar vi in eleverna till molekylnivå i en tredimensionell värld och kan visa till exempel hur en DNA-struktur är uppbyggd och hur molekyler binder in i proteiner. I en av våra appar har vi en DNA-roller coaster, för att göra det lite extra roligt. Vi vill skapa en wow-känsla, berättar Jonas Boström.

IDÉN VÄXTE FRAM hösten 2015 när Magnus Norrby gjorde sitt exjobb hos Jonas Boström, som vid sidan av Edu Chem VR arbetar som läkemedelsdesigner på Astra Zeneca.

– Magnus är en otroligt duktig programmerare och ville göra sitt exjobb hos oss kring VR. Själv kände jag knappt till VR då. På sex månader satte vi ihop ett program för läkemedelsdesigners för att gestalta hur proteiner och molekyler binder, berättar Jonas Boström.

Programmet var tänkt att kunna användas praktiskt för att designa  nya läkemedel, men duon bestämde sig snart för att ta idén vidare till utbildningsvärlden. De fick rättigheterna till programmet och startade bolaget Edu Chem VR.

I stället för att använda avancerade datorer och dyra VR-glasögonen var första steget att göra tekniken mer tillgänglig genom att få den att fungera i mobiltelefoner tillsammans med billigare VR-glasögon. Arbetet har hittills resulterat i tre appar. De har lanserats globalt och har i dagsläget laddats ner av användare i över 50 länder. Bolaget har även fått en annan typ av internationell uppmärksamhet, som finalist i CER Prize 2017, en EU-tävling för appar som kan göra världen bättre.

Målgruppen är i första hand universitetsstudenter och gymnasieelever, men Jonas Boström hoppas kunna nå ut även till yngre framöver.

– Det föds över 130 miljoner barn varje år och de flesta kommer att läsa kemi någon gång, så kundkretsen är potentiellt väldigt stor.

UTVECKLINGEN AV APPARNA har hittills varit självfinansierad och en av de största utmaningarna framöver är enligt Jonas Boström att kunna ta betalt för produkterna.

– Man vill inte betala för mjukvara i dag. När vi lanserade apparna var de gratis. Vi kunde se hur nedladdningarna ökade dramatiskt i samband med höstens skolstart. Vi testade att ta en dollar eller tio kronor, för en av apparna – och nästa dag hade vi noll nedladdningar. Vi testade att göra den gratis igen och då ökade nedladdningarna direkt, berättar Jonas Boström.

Att lägga in reklam i appen påverkade däremot inte nedladdningarna alls. Till årsskiftet ska Edu Chem VR, i samverkan med forskare i didaktik vid Umeå universitet, genomföra ett pilotprojekt för att testa hur VR kan bidra till att förbättra undervisningen. Nästa steg är enligt Jonas Boström att skapa fler appar, även inom andra ämnen.

– Vi är redan inne och nosar på biologin men tror även att vi framöver kan utveckla något liknande inom matematik och fysik, säger han.

 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.