Virtuell verklighet ska locka ungdomar till kemi

Göteborgsbaserade Edu Chem VR tillverkar appar som genom virtual reality ska förbättra inlärning och öka intresset för kemi bland skolungdomar.

ANNONS
|

Vad tänker du på när du hör ordetkemist? En person i vit labbrockoch skyddsglasögon somblandar vätskor i giftiga kulöreri olika glasbehållare? Det är långtifrån dagens verklighet och en bildsom Jonas Boström hoppas kunnabidra med att förändra.

– Det är en väldigt stereotyp,och ofta felaktig, bild av vad enkemist gör. I dag utförs mångakemiexperiment helt digitalt. Mankan till exempel bestämma en molekylsolika geometrier i datornoch sedan använda den informationenför att designa nya molekyler,eller material, med förbättradeegenskaper. Experiment i dator ärmycket mer kostnadseffektivtänexperiment in real life, säger han.

Enligt Jonas Boström har intressetför kemi bland skolungdomarminskat. Samtidigt har många kemiföretagsvårt att rekrytera. Enalltför abstrakt nivå i kemiundervisningen,en förlegad bild av vaden kemist gör och en spridd, menmissvisande, uppfattning om attkemikalier är någonting som manbör undvika tror han är orsakentill att färre ungdomar i dag väljerkemistyrket.

ANNONS

– Säger man kemikalie brukarfolk rygga tillbaka med känslan avatt det är någonting farligt. Menallt runtomkring oss är kemikalier.Vatten är en kemikalie, min tennisracketär cool kemi och öl ärkemi. Kemin har en otroligt viktigroll i att ta fram lösningar för attminska miljöförstöring, säger han.

För ett år sedan grundade JonasBoström Edu Chem VR, tillsammansmed partnern MagnusNorrby. Med hjälp av teknikenVR, virtual reality, vill de förbättrainlärningen och öka elevers kunskapoch intresse för kemi.

– All kemi är tredimensionelloch blir lätt väldigt komplex attförklara. Genom att använda VRteleporterar vi in eleverna tillmolekylnivå i en tredimensionellvärld och kan visa till exempel huren DNA-struktur är uppbyggd ochhur molekyler binder in i proteiner.I en av våra appar har vi enDNA-roller coaster, för att göradet lite extra roligt. Vi vill skapaen wow-känsla, berättar JonasBoström.

IDÉN VÄXTE FRAM hösten 2015när Magnus Norrby gjorde sittexjobb hos Jonas Boström, somvid sidan av Edu Chem VR arbetarsom läkemedelsdesigner på AstraZeneca.

– Magnus är en otroligt duktigprogrammerare och ville göra sittexjobb hos oss kring VR. Självkände jag knappt till VR då. På sexmånader satte vi ihop ett programför läkemedelsdesigners för att gestaltahur proteiner och molekylerbinder, berättar Jonas Boström.

Programmet var tänkt att kunnaanvändas praktiskt för att designa nya läkemedel, men duon bestämdesig snart för att ta idén vidaretill utbildningsvärlden. De fickrättigheterna till programmet ochstartade bolaget Edu Chem VR.

ANNONS

I stället för att använda avanceradedatorer och dyra VR-glasögonenvar första steget att göra teknikenmer tillgänglig genom att fåden att fungera i mobiltelefonertillsammans med billigare VR-glasögon.Arbetet har hittills resulterat itre appar. De har lanserats globaltoch har i dagsläget laddats ner avanvändare i över 50 länder. Bolagethar även fått en annan typ avinternationell uppmärksamhet,som finalist i CER Prize 2017, enEU-tävling för appar som kan göravärlden bättre.

Målgruppen är i första handuniversitetsstudenter och gymnasieelever,men Jonas Boströmhoppas kunna nå ut även till yngreframöver.

– Det föds över 130 miljonerbarn varje år och de flesta kommeratt läsa kemi någon gång, så kundkretsenär potentiellt väldigt stor.

UTVECKLINGEN AV APPARNA harhittills varit självfinansierad ochen av de största utmaningarnaframöver är enligt Jonas Boströmatt kunna ta betalt för produkterna.

– Man vill inte betala för mjukvarai dag. När vi lanserade apparnavar de gratis. Vi kundese hur nedladdningarna ökadedramatiskt i samband med höstensskolstart. Vi testade att ta endollar eller tio kronor, för en avapparna – och nästa dag hade vinoll nedladdningar. Vi testade attgöra den gratis igen och då ökadenedladdningarna direkt, berättarJonas Boström.

Att lägga in reklam i appen påverkadedäremot inte nedladdningarnaalls.Till årsskiftet ska Edu Chem VR,i samverkan med forskare i didaktikvid Umeå universitet, genomföraett pilotprojekt för att testahur VR kan bidra till att förbättraundervisningen.Nästa steg är enligt Jonas Boströmatt skapa fler appar, äveninom andra ämnen.

ANNONS

– Vi är redan inne och nosarpå biologin men tror även att viframöver kan utveckla något liknandeinom matematik och fysik,säger han.

Fakta: Edu Chem VR

■■ Startade: 2016.

■■ Antal anställda: 2.

■■ Omsättning: inget färdigträkenskapsår ännu.

■■ Tillväxtplanerframöver:”Om treår har vi vidareutvecklatteknologin, breddatinnehåll samt skapat enplattform för VR-lärandeäven inom ämnen som biologi,matematik och fysik.För att lyckas växa kommervi nog även att ha etableratfler samarbeten med externapartners.”

ANNONS