Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Vill ha fler flygbolag och ökad trafik

Det kokar av känslor på en flygplats, känns ju i luften, säger vd Annika Nyberg lyriskt. Hon och hennes team har lyft Göteborg City Airport ur myllan på Hisingen. Lågprisflyget har fått luft under vingarna senaste halvåret, med ökad trafik fem månader i rad.

Annika Nyberg, du har varit vd på Göteborg City Airport i snart två år. Blev jobbet som du väntade dig?

- Jag hade nog andra förväntningar från början. Det har varit en stor omställning. Och det har mycket att göra med att flygplatsen står i egen regi. Här finns en otroligt slimmat organisation och man får söka all support som behövs runt om i sin omvärld.

Hur är det att vara lillasyster som flygplats till Landvetter?

- Jo, det är nog så det kan kännas ibland. Vårt varumärke är inte så välkänt. Men en flygplats finns ju inte för sin egen skull, vi finns här för att serva hela regionen. Vi är en lillasyster som man numera ser med respekt på.

Det har gått bra senaste halvåret med fler flygresenärer fem månader i rad?

- Trots fin sommar här så ökade vi. Vi har utökat med sex nya destinationer under året, nu har vi 25 destinationer till 14 länder. En viktig del är att det etniska resandet ökar. Jag pratade med Makedoniska föreningen som sa att förut sparade man ett år för att träffa släkten på sommaren. Nu flyger man varannan månad för att biljettpriserna är så låga.

Har ni snart nått taket med drygt 800 000 resenärer förra året?

- Nej, det hoppas jag verkligen inte. Vi har ett miljötillstånd som skildrar antal starter/landningar, utsläpp till luft och vatten samt buller. Där finns det en begränsning som ligger nånstans drygt 1 miljon, teoretiskt. Vi har nu gått in i en ny process med miljöprövning.

En flygtrafik som växer i bebyggt område är känsligt och kritiserat. Hur länge gäller nuvarande miljötillstånd?

- Det har faktiskt ingen tidsbegränsning. Men vi tycker det miljötillstånd vi har är för ålderdomligt och inte anpassat till den verklighet vi har i dag med nya flygplanstyper och annat. Så vi tyckte att det var dags att börja, men sen är processen kring miljötillstånd väldigt omständlig.

Hur långt har ni kommit för att dämpa buller runt flygplatsen?

- Vi har 50-talet grannfastigheter där vi blivit ålagda att göra åtgärder för bullerisolering. Vi har gjort en etapp 2006. Etapp två under 2013 är vi snart färdiga med. Under 2014 kommer resterande fastigheter få sina bullerisoleringar.

Vad kostar insatserna?

- Tvåsiffriga mångmiljonsbelopp. När utvecklingen går framåt inom flyget så är det tufft. Men det viktiga för oss är att göra det rätt och riktigt och känna att vi har en bra acceptans från närliggande fastigheter.

Ni har haft Ryanair här på City Airport i tolv år. Ett bolag som mött kritik: sämsta bolaget att följa Allmänna Reklamationsnämnden, nitiska marginaler för handbagage och macho-kultur. Kommentar?

- Självklart är det en utmaning för oss och vår personal i frontlinjen. Men bland de uppgifter du räknar upp finns saker som kanske inte är rätta och riktiga när det här bolaget drar på sig rykten. Vi kan inte riktigt känna igen oss i den bilden som speglas. Vi får bra fakta från Ryanair när rykten uppstår och karusellen rullar igång. Vi känner oss trygga. Det finns inget bolag som är så noggrant med sina regler, kring exempelvis säkerhet och uppföljning.

Vad betyder Ryanair, Wizzair och Gotlandsflyg för flygplatsen i Säve?

- Det är helt avgörande, vår viktigaste verksamhet. Det är från de här bolagen som flygplatsen har sin tunga intäktskälla. Detta sagt med respekt för att annan verksamhet här med samhällsanknutet flyg, taxiflyg, skolflyg och företagsflyg.

Vad har en cityflygplats för betydelse för regionen? För turistnäring och näringsliv?

- Vi är ett viktigt komplement till Göteborg Landvetter Airport. Lågprisflyget som erbjuds här finns ingen annanstans. Jag vet att utbudet är viktigt för regionen och dess näringsliv. Tillväxtregioner är de regioner som lyckas attrahera bästa kompetensen i en global värld. Avgörande är bra infrastruktur: Hur tillgängligt är det att ta sig till/från Göteborg, är det trevligt att bo och leva här?

Ökad omsättning, men lägre vinstmarginal för 2012. Hur går ekonomin?

- Vi hade all-time-high för 2012 resultatmässigt. Men sen ska man inte glömma att alla flygplatser har väldigt tunga investeringar. Det har att göra med en verksamhet som är väldigt regelstyrd kring både säkerhet, fordon och infrastruktur. Glädjande nog har vi har byggt om hela avgångshallen och expanderar med 55 hyresgäster och 350 människor som arbetar här.

Hur är det att ha både kommunen, Volvo och Swedavia som ägare?

- Vi har en bra bredd av helheten. Naturligtvis Volvo som representerar näringslivet i allra högsta grad. Kommunen med in-put om vad staden behöver. Och Swedavia med flygplatsverksamhet och den erfarenheten. En historisk trio att samarbeta med.

Vad är planerna för framtiden för flygplatsen?

- Optimera, i framtiden kan vi få ett bättre miljötillstånd som skapar ökad trafik. Sen finns det planer att få fler flygbolag hit. Vi är ju sårbara i dag med Ryanair som dominerande för oss. Viktigt att kunna attrahera aktörer som vill flyga lika mycket på vintern som våren/sommaren.

Fler operatörer?

- Vi har fört dialog med flera operatörer. Men när vi kommer in på öppettiderna på flygplatsen där vi inte får flyga efter tio på kvällen och heller inte innan klockan sju på morgonen... då säger de att det blir svårt att få det lönsamt. Många vill börja runt halv sex för att hinna till nästa knutpunkt, säg Helsingfors eller vad det nu må vara.

Vad gör du om fem år?

- Det har jag inte tänkt på alls. Jag säger till min ledningsgrupp att vi måste komma ihåg hur det var när vi började den här resan. Nu pratas om den här flygplatsen som attraktiv, effektiv och nära – med hög service. Om några år sitter vi här med nytt miljötillstånd, flygbolag som knackar på dörren och vi som väljer.

- För framtiden handlar hållbarhet om hållbara medarbetare. Det är lätt för mig att sätta upp visionerna och pekar med hela armen, men det är inte jag som gör jobbet.

FAKTA

Annika Nyberg

Jobbar: Vd Göteborg City Airport

Ålder: 43 år.

Familj: En dotter på 17, en son på 15.

Utbildning: Fil kand i företagsekonomi, läst tyska på högskola i Tyskland.

Karriär: Flygplatschef Visby, Åre/Östersund, kommersiell chef på Landvetter, tidigare affärsutvecklare på Västsvenska handelskammaren.

Dröm som liten: "Jag ville bli bonde och med hårt arbete driva en stor gård och förse folk med mjölk och ägg".

Oväntad talang: "Jag spelar altflöjt, blandad klassisk musik. Skriver dikter och barnsagor. Annars är det nog att härma dialekter privat: dalmål, jämtska och gotländska".

OM …

... flygintresse?

"Jag tycker flygplan är snygga. Fast jag kan inte alla flygplanstyper. Men jag reser mycket själv".

... det speciella med flygbranschen?

"Det kokar av känslor på en flygplats. Det känns ju i luften. Oerhört häftigt för mig att vara på en flygplats med impulser och människor: glädje, förväntan, nervositet, längtan och avsked".

... favoritdestination?

"I all enkelhet Alghero på Sardinien, med en avslappad och vänlig attityd, det italienska köket. Du landar på flygplatsen, sen tio minuter till stranden längs hela staden".

... fritidsintresse?

"Familjen med två barn. Annars tränar jag och älskar havet. Gillar teater och fotoutställningar, helt fantastiskt på Abecita konstmuseum i Borås".

Göteborg City Airport

Närmare 800 000 passagerare beräknas i år flyga till och från flygplatsen, 15 km från centrum.

Två landningsbanor, den längsta 2039 meter, banbredd 45 meter.

70-talet flygplan och helikoptrar är stationerade på Göteborg City Airport.

Flygplatsen startade redan 1940 som militär flygflottilj.

I dag trafikerar reguljärflyg till 25 destinationer och 14 länder.

Flygplatsen ägs sen 2000 av AB Volvo, Göteborgs stad och Swedavia AB.

Nuvarande miljödom vann laga kraft 2002, efter miljöprövning sen 1993.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.