Vill bygga ut de inre vattenlederna

ANNONS
|

Swedish Maritime Day sjösattes på tisdagen på Lindholmen Science Park med ett gediget konferensprogram med 70 föredrag, invigningstal av Annelie Hulthén och en paneldiskussion. Så mycket debatt blev det kanske inte. Men det Göteborg Hamn, Havsmyndigheten, teknikföretag, Volvo och fiskenäringen kunde enas om var att en satsning på Sveriges vattenleder behövs.

- Jag tror att närsjöfarten har en stor potential och då om vi inkluderar Norge och Baltikum, sa Magnus Kårestedt, vd Göteborgs Hamn.

Centerpartisten och skärgårdsrådet Gustav Andersson från Stockholm vill till och med se en satsning på kollektivtrafik på vatten.

- Det är även viktigt att vi bygger ut besöksnäringen. Havet är en ekonomisk resurs som vi måste ta ekologiskt ansvar för, säger Gustav Andersson.

ANNONS

Redarföreningens vd Christer Schoug tyckte att det var dags att precis som i Södertälje upprusta hela det svenska slussystemet som en viktig del av landets infrastruktur.

- Vi kämpar för att även slussarna i Trollhättan ska byggas ut, något som industrin längs Vänern och Göta Älv är helt beroende av.

SMD är ett försök att samla hela det maritima klustret. Från forskning om mikroorganismer till fordonsfrakt över hela världen.

- Det är jättebra att alla pratar om sina områden men det vi behöver är att mötas över gränserna, säger Ilona Miglavs från branschorganisationen Svensk Fisk.

Fler i panelen efterlyste snabbare handläggning av svenska myndigheter och hänvisade till Danmark som redan är i gång med att bygga ett maritimt nav.

- Danskar gör och vi utreder. Sjöfart är business och har stor betydelse för jobben, både till havs och på land, säger Christer Schoug på Redarföreningen.

ANNONS