Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Verklighetsnära dockor ska inkludera fler

Att kunna ge sina barn en mer verklighetstrogen docka, fri från både miljöfarliga ämnen och stereotypa normer blev startskottet för My Idolls från Göteborg. Efter tre år lanseras nuföretagets färdiga dockor på leksaksmarknaden.

Inne i verkstaden uppe i funkishuset på höjden bakom Örgryte gamla kyrka brinner en trivsam eld i kaminen. Här, med utsikt över stan, har Julia Taube, George Londy och Madeleine Kock arbetat fram ett alternativ till dagens modedockor och actionfigurer. Väggarnas hyllor är späckade med genomskinliga backar fyllda med olika dockdelar, på borden står en symaskin och andra sorters maskiner för montering. Olika provkollektioner av mycket små peruker hänger på en anslagstavla.

– Allt började med att mina barn fick barbiedockor i julklapp. Det kändes inte bra alls, och det var precis i samma veva som diskussionen om att förbjuda för smala modeller på catwalken i Paris dök upp. Jag tänkte att det måste gå att tillverka ett alternativ, så jag satte i gång att skulptera en docka i lera som mer motsvarar hur en människa verkligen ser ut, berättar Julia Taube.

Efter mycket arbete, många justeringar och funderingar blev hon till slut nöjd med resultatet och göt hemma en docka i silikon. Intresset från omgivningen under processens gång var så stort att hon 2015 beslöt sig för att tillsammans med Madeleine Kock och George Londy starta företaget My Idolls.

– Jag tog tidigt kontakt med Svenska Uppfinnareföreningen i Göteborg. De har varit ett enormt bra stöd och där har vi fått mycket hjälp, säger Julia Taube.

MEN ATT FÅ i gång en mer industriell produktion av dockorna var svårare än de hade räknat med. Kraven på dockorna var höga. De skulle vara miljövänliga och återvinningsbara. Att hitta rätt material tog tid. De fick prova sig fram och i många fall tillverka de verktyg som behövdes för att montera ihop alla delar.

– När dockan skulle konverteras till Cad blev det ännu svårare. Det är så många olika vinklar och detaljer. Men det löste sig till slut, säger Julia Taube som fått lära sig i stort sett allt om produktionen på egen hand.

Även kontakten med plastindustrin visade sig vara trög. Att hitta tillverkare med rätt inställning prövade tålamodet. Men nu är äntligen verktygen klara och de första dockorna har börjat tillverkas.

– Vi har varit lite uppgivna ibland. Men så kommer det ett uppmuntrande mejl från en blivande kund eller en knuff i rätt riktning från någon som läst om oss, och då orkar en fortsätta, säger Madeleine Kock.

Dockorna görs i silikon med ett inre som är lätt att böja och forma. Kropparna produceras i Sverige och de pyttesmå kläderna sys just nu hemma av Julia Taube, Madeleine Kock och Petra Fritzman.

– Lite roligt var det när en 90-årig perukmakare här i Göteborg hörde av sig och sa att hon gillade vår idé med dockorna men att hon inte stod ut med deras hår. Så hon tillverkade små peruker till några stycken, säger Julia Taube.

ATT DOCKORNA ÄR normbrytande avseende kroppsform, hudfärg och ålder menar de utmanar barnens lek. Dockorna är inte fastlåsta i förutfattade könsstereotypa roller och kan enkelt ändra karaktär med hjälp av kläder och frisyrer.

– Det är mer än bara en docka, den är inkluderande på ett nytt sätt. Många människor har aldrig känt sig representerade när de lekt med de andra dockor som finns i dag, säger Julia Taube.

Produktionen är helt självfinansierad och My Idolls har fått mycket hjälp av studenter och vänner med allt från hemsida, hållbarhetsanalys, marknadsplan och webbshop till utvecklandet av dockorna.

– Den allra viktigaste hjälpen vi fått är en studie som gjordes vid Göteborgs universitet angående hur olika dockor påverkar barn i leken. En studie som gjordes med My Idolls vs Barbie, säger Julia Taube.

Nu har äntligen de första dockorna producerats och kommer inom kort att levereras till kund. Försäljningen kommer främst att ske via webbshopen, men man har även fått förfrågningar från exempelvis andra webbshopar och lokala leksaksaffärer. My Idolls har fått mycket uppmärksamhet utomlands i både tv och andra medier, bland annat i Spanien och England.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.