Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Eva Ossiansson, varumärkesexpert Handelshögskolan, tycker att MQ/Marqet försöker skaka liv i en bransch som behöver mycket hjälp för att överleva. Bild: Nicklas Elmrin

Varumärkesexperten: Spännande grepp

Varumärkesexperten Eva Ossiansson tycker att det är roligt att MQ/Marqet tar ut svängarna och försöker skaka liv i branschen.

Beskedet från MQ att klädkedjan byter namn till Marqet och gör en stor remake till konceptbutiker får tummen upp av börsen. Aktien steg med med över tio procent i handeln före lunch.

Även Eva Ossiansson, universitetslektor i marknadsföring på Handelshögskolan i Göteborg, och expert på varumärken tycker att det är ett nytt och spännande grepp.

– Det är roligt när man vågar ta ut svängarna och göra något nytt. Och det är intressant att man försöker ombilda, omskapa och skaka liv i en bransch som behöver rätt så mycket hjälp för att överleva, säger hon.

Kläder kommer vi alltid att behöva, men kanske inte i samma omsättningstakt som tidigare, konstaterar hon. Och för att modekedjorna då ska överleva behöver de starka kollektioner men också nischa sig så att de sticker ut.

– I grund och botten handlar det om ett ändrat konsumtionsbeteende och då kanske man kan se detta som en kortsiktig sak, frågan är om det håller i sig när kampanjen har lagt sig, säger Eva Ossiansson.

Marqet först i sitt slag

E-handeln pressar klädkedjorna, medan butiksytorna alltmer förvandlas till showrooms dit vi går och tittar, och sedan handlar på nätet hemma.

Konceptbutikerna Marqet kommer att bli en kombination av butik och co-workingplats, arbetsplatsytor, är de första i sitt slag i Sverige. Och kommer att rikta in sig mot arbete och fritid.

– Det är tydligt att det är fokus på arbete och att det handlar om människor som arbetar. Då talar vi om en målgrupp på 30 år och uppåt. Yrkesverksamma, som tjänar rätt så bra. Men om man byter namn och skapar ett helt nytt koncept måste man vara extremt tydlig med vad det nya konceptet ska innebära och vilka associationer man ska få, säger Eva Ossiansson, som tror att Marqet kan komma att fungera bra som citykoncept med jobbytor mitt i centrala stan.

– Sedan är det frågan om hur det kommer att fungera på mindre orter.

Söker nya kundgrupper

För Eva Ossiansson är det tydligt att MQ/Marqet nu försöker hitta nya kundgrupper, eftersom man lanserar nya produkter att nischa sig emot, så att man inte blir så sårbar när det gäller kläder.

Det gäller såväl accessoarer som kunder unnar sig att köpa oftare, som secondhandsamarbetet med Myrornas.

– Samarbetet med Myrorna är ju givet för att kunna upprätthålla någon slags värde i hållbarhetstänket, säger hon.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.