Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Telias affärer i Uzbekistan och det efterföljande åtalet för grovt mutbrott skadar varumärket, enligt en varumärkesexpert. Arkivbild.

Varumärkesexpert: Spiller över på hela branschen

Telias affärer i Uzbekistan och det efterföljande åtalet för grovt mutbrott i samband med företagets etablering i landet skadar varumärket, enligt en varumärkesexpert.

- Om ditt företag framstår som ohederligt och ägnar sig åt fiffel och båg så är det givetvis inte positivt. Då kommer det som är viktigt i skymundan och fokus på företaget blir mer på sådant man inte vill förknippas med, säger Eva Ossiansson, varumärkesdoktor på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Enligt Ossiansson handlar det om vad ett företag står för och hur människor uppfattar varumärket. Samtidigt kan varumärkesskadan vara stor på lång sikt eftersom det tar lång tid att bygga upp ett skadat förtroende.

- Nu försöker de väl göra upp här och chefer har fått gå. Men människors uppfattning blir att ”ja,ja, man stuvar om lite och sedan är det samma sak ändå”. Det tar tid att bygga förtroende.

Enligt Ossiansson är det också allvarligt för hela telekombranschen – och för hela näringslivet – när historier som den med Telia och Uzbekistan avslöjas.

- Det kan spilla över på hela branschen. Och även på hur större företag agerar, om det är så att de ser sig stå utanför lagen. Det finns många exempel på det nu, vilket är olyckligt eftersom det handlar om vårt förtroende för att företagen kan bedriva sunda affärer.

Exakt vad det kommer att kosta varumärkesmässigt för Telia i kronor och ören är i nuläget svårt att svara på.

- Hur många affärer de har tappat på detta vet vi inte. Det syns kanske i resultatet framöver, säger Eva Ossiansson.