Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Varsel och fortsatta konflikter på APM Terminal i Göteborg.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Varsel i Göteborgs Hamn – och konflikt

APM Terminals varslar cirka 30 fastanställda om uppsägning. Hamnarbetarna fortsätter med nya stridsåtgärder.

Den långvariga konflikten på APM Terminals, största exporthamnen i Göteborg, leder nu till varsel om uppsägningar.
Hamnbolaget har förlorat upp till fem procent av sin volym på grund av strejker och blockader under våren och senhösten, samt en allt svagare världsmarknad. Nu inleder man förhandlingar om övertalighet med sina kollektivavtalspartner.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Det ser ut att handla omkring 30 personer, men det beror också på hur mycket vi kan effektivisera. Vi ska först ha en dialog med facken och våra anställda hur vi ska klara ut detta tillsammans, säger Henrik Kristensen, vd på APM Terminals i Göteborg.

- Det är olyckligt att vi tvingas varsla, men vi har förlorat omkring fem procent i volym på ett år. Det är ett tufft läge och svårt att konkurrera. Och vi får erkänna att kunderna snabbt har funnit andra vägar att ta sina laster till hamnar på östkusten och det är bekymmersamt för oss. Det är laster som egentligen skulle ha gått till Göteborg, säger han.
- En del kunder har börjat tala om Göteborg som en strejkhamn. Det ger ett dåligt rykte och det vill ingen ha, och det är inte heller Hamn 4:an intresserade av. Vi försöker ju behålla jobben och skapa tillväxt, säger han.

Miljonförluster

APM Terminals har förlorat cirka 50 miljoner kronor, vilket motsvarar upp till 27 000 containrar.
Ett av skälen till miljonförlusterna är enligt företaget den långdragna fackliga konflikten med Hamn 4:an i Göteborg som är den största gruppen anställda och som vill ha större inflytande på sin arbetsplats. 

APM Terminalas, som tillhör arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar, har tecknat kollektivavtal med Transportarbetareförbundet och inte Svenska Hamnarbetareförbundet. Hamnarbetarna vill inte ha ett hängavtal med Transport, och är därför inte inbjudna till förhandlingarna.
- Det är klart att vi helst hade suttit med. Vi gav en öppning till företaget innan jul, där vi kunde tänka oss fredsplikt under tre månader om vi satte oss mer och gjorde en helhetslösning. De tyckte arbetsgivaren var jättebra, men tänkte inte prata med oss ändå, säger Peter Annerback, Hamnarbetarförbundets ordförande i Göteborg.

Facket fortsätter med stridsåtgärder

Facket tänker inte låta sig pressas att teckna hängavtal med Transport utan fortsätter med övertidsblockader och stridsåtgärder fram till sista februari.
- Man kan inte gå med på vad som helst bara för att få behålla jobbet. När en fackförening inte ens får utse vilka som ska representera medlemmarna i en förhandling, se till att föräldraledighet sköts enligt lag eller ens utse sina egna skyddsombud – vad är det man slåss om då? säger Peter Annerback.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.