Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Enligt en ny undersökning kommer allt fler julklappar handlas på internet. Bild: TT/Pressbild Postnord

Var tredje julklapp handlas på nätet

Julhandeln fortsätter att öka på nätet. I år uppskattar svenskarna att de kommer att handla julklappar för cirka 20 miljarder kronor, varav 6,4 miljarder kronor kommer spenderas online. Det visar en ny undersökning från bland annat Postnord, som stärker bemanningen inför jul för att klara av alla leveranser. – Vi gör mycket för att stärka upp för att vi vet att det kommer bli högtryck, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige.

Svenskarna handlade julklappar för cirka 5,5 miljarder kronor förra året. I år väntas julklappshandlingen på internet landa på 6,4 miljarder kronor, vilket innebär en ökning på 14 procent jämfört med förra året. Det visar siffror från den kommande undersökningen E-barometern av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research. 

Det innebär att var tredje julklapp kommer inhandlas på internet. Anledningen är främst bekvämlighet. 

– De största faktorerna är bekvämlighet och tillgänglighet. Vi vill gärna kunna titta i lugn och ro och kunna jämföra olika produkter. En hel del tycker inte heller att det är kul att trängas i julruschen, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige. 

Svenskar handlar på nätet

I undersökningen så uppger 46 procent, eller varannan person, att de kommer att handla julklapparna på nätet. Av de tillfrågade är julklappsshopping på internet mest populär bland de tillfrågade mellan 18 år och 49 år. Hälften av dem uppger dessutom att de kommer göra mer än hälften av sina julklappsinköp på nätet. Totalt kommer var tionde tillfrågad person att handla alla sina julklappar online, enligt undersökningen. Enligt Carin Blom är svenskar överlag vana e-handelskonsumenter. 

– Svenska konsumenter ligger ganska långt fram när det kommer till e-handel. Vi har handlat länge via postorder så det här är bara en förlängning av det. Sedan blir det ytterligare under julen, man behöver inte heller prova till exempel kläder eftersom att man köper saker till andra, säger hon. 

Den ökade julklappsinhandlingen på internet innebär även att paketvolymerna hos posten ökar kraftigt inför jul. Enligt Postnord blir det högt tryck både hos ombuden och på hemleveranserna.

Postnord stärker upp

För att hinna med den ökade pakethanteringen och för att se till att alla paket levereras i tid har Postnord bland annat anslutit fler ombud, förlängt öppettider och stärkt kapaciteten hos de befintliga serviceställena så att flera kunder kan få hjälp samtidigt för att korta ner kötiderna. 

– Vi har jobbat sedan förra året att stärka upp och planera inför julhandeln inom alla delar, från effektiviteten på våra terminaler till fler lastbilar och fler transporter. Vi gör mycket för att stärka upp för vi vet att det kommer bli högtryck.

De kommer även förlänga öppettiderna hos kundtjänst, leverera paket på lördagar och sätta in extra transporter under julperioden för att hinna med alla leveranser. 

– Vi anställer fler under den här perioden, mer personal på terminalerna, fler chaufförer och fler som hanterar paketen. Ute hos ombuden anställer de själva om det behövs, säger hon.

Var ute i god tid

Enligt Carin Blom kan kunderna lita på att julklapparna levereras i tid, trots Postnords historia med flera fall av försenade och borttappade paket. 

– Vi jobbar ständigt med att förbättra kvalitén och säkra upp nu inför julen när vi vet att det blir extra högt tryck.

Däremot rekommenderar Carina Blom att man är ute i god tid när man beställer paket från utländska webbsidor. 

Enligt undersökningen är populära julklappar är böcker, följt av kläder och leksaker.

– I vår undersökning har vi frågat i undersökningen vad de planerar att handla på nätet och då är det böcker, kläder och leksaker. Det är ingen överraskning, det brukar vara samma även i vanliga butiker. Stora skillnaden är att man handlar betydligt tidigare på nätet än affärer, säger Carin Blom. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.