Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Valdemar Lönnroth: ”Mer klimatvisioner än produktsnack från Volvo”

På onsdagskvällen avtäckte Volvo sin första riktiga elbil i Los Angeles – en XC40-suv. GP:s Valdemar Lönnroth konstaterar att modellen är mycket lik den befintliga modellen.

Det här är en analyserande text. Slutsatserna är skribentens egna.

Vad är ditt intryck?

Ser man på själva bilen är den väldigt lik den befintliga XC40 som har förbränningsmotor. Det är å andra sidan Volvos näst mest säljande modell efter XC60, så det borde innebära en potential för Volvo. Sedan kan man konstatera att priset landar betydligt högre för denna elbil jämfört en modell med konventionell förbränningsmotor, nästan 700 000 kronor för den som visades upp i Los Angeles. Det är med andra ord tjänstebilsmarknaden bilen kommer att fungera på.

Annars är huvudintrycket från eventet i Kalifornien att det inte är produkten i sig som är huvudsaken utan övergripande visioner kring hållbarhet och eldrift. Det var långa utläggningar om hur företaget ska nå klimatmålen, men också konkreta siffror på när de ska nå dem – där kan man konstatera att det verkligen är upp till bevis för Volvo att visa att man når dem annars blir det en backlash. Det är ju inte heller så att märket fasar ut förbränningsmotorn – hybriderna är kvar inom överskådlig framtid.

Varför talar man så mycket om klimatmålen?

Dels för att alla bilmärken måste – det kommer nya hårdare utsläppskrav. Hela fordonsindustrin måste ställa om och de har en god hjälp på vägen med till exempel sjunkande priser på batterier. Det handlar om märkena i fordonsindustrin om att anpassa sig eller dö. Sedan försöker Volvo göra hållbarhet till en lika viktig del av sitt varumärke som säkerhet redan är. Där har de en resa kvar, där de alltså ska leverera resultat för alla de mål om kraftigt minskade utsläpp både från fordonen som från produktionen.

Kommer Volvo att klara sig mot konkurrenterna?

På lång sikt kan ingen svara. Men Volvo har varit i medvind under detta decennium. De stora tyska märkena till exempel, pumpar in jättebelopp i elektrifiering och sedan har vi Kalifornienmärket Tesla till exempel. Hur Volvos kommande helelektriska modeller står sig – fem nya modeller de kommande fem åren – återstår att se. Men några av de amerikanska journalister som var på plats i Los Angeles uttryckte i samtal med GP i varje fall att de var imponerade över klimat- och hållbarhetsmålen som märket kommunicerade och att de var så pass konkreta. Volvo verkar ha ett rätt gott rykte som ett litet mindre premiummärke här. Redan nästa år kan vi se om Volvo kommer att nå målet att 20 procent av försäljningen är laddhybrider vilket man gått ut med.