Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Vad har ni att erbjuda mig?

En slutsats som kan dras utifrån de studier som finns om millennials är att de vill ha stories som de kan tro på och varumärkeslöften som ligger i linje med vad de själva står för, skriver Eva Ossiansson.

Ja, ungefär som i rubriken kan det låta när du frågar millennials, födda från 1980 till slutet av 90-talet, om vad som attraherar dem då de söker jobb. Jag ställde frågan till 200 av mina studenter nyligen och fick genast en motfråga. I fokus stod de som individer och inte arbetsgivaren. Att deras värderingar fungerade ihop med den verksamhet dit de sökte sig var viktigt. Det skulle vara sunda och bra värderingar. Ingen ville bli förknippad med något de inte stod för. Således var syftet med företaget eller verksamheten betydelsefull. Och givetvis måste de allra bästa arbeta på den arbetsplats dit de sökte sig. Utvecklingsmöjligheter och en familjär företagskultur var andra aspekter som mina studenter lyfte fram. Att ha en rimlig arbetsbelastning, känna sig hörda och inte behöva vara rädda var ytterligare saker som togs upp. Kravspecifikationen var liksom omvänd. Det var studenterna som ställde upp kravspecifikationen och inte arbetsgivaren.

FORSKARNA KURON MED flera kom i en studie för ett par år sedan fram till att millennials under början av sin karriär främst attraheras av en organisation som betonar en socialt ansvarstagande kultur samt ett intressant och meningsfullt arbete. När de väl etablerat sig på en arbetsplats är arbetsförhållandena avgörande. Men, jämfört med tidigare generationer förändras inte den här generationens inställning till sitt arbete över tid på samma sätt. De vill inte bli uttråkade och måste ställas inför nya spännande utmaningar. De rättar alltså inte in sig i ledet och accepterar vad som helst. Eller som äldre generationer skulle ha uttryckt det: ”de växer inte upp och slår sig till ro”.

Att samtliga millennials attraheras av arbetsplatser som erbjuder en bra balans i arbetet har Bresman kunnat visa i sin forskning. Med det menas inte, som man skulle kunna tro, en balans mellan arbete och familjeliv. Nej, balans i arbetet handlade om att få egen tid för att göra saker som utvecklar dem själva som individer. Fritid och flexibla arbetstider som skapar förutsättningar för dem som människor. Att kunna växa. Att bli något. Att bli respekterad. Och att arbeta för ett bättre samhälle var, enligt studien, inte prioriterat i sig. Allt handlade om dem själva.

VILKA FÖRETAG VILL då den här generationen främst arbeta på om de får välja? I topp ligger enligt Universums Talent Survey (2017) några av världens starkaste varumärken. Till exempel Google som medvetet valt att lyfta fram sig som en spännande och utvecklande arbetsplats. Bland svenska studenter betonas även företag som Spotify, Volvo Cars, H&M och Ikea. Den största rädslan studenter tog upp vad gäller sina karriärer och jobb och som påvisades i Universums studie, var att inte kunna utvecklas på ett professionellt plan. Att fastna på ett ställe utan att bli något. Ett tråkigt ställe. Eller ännu värre vara på ett ställe som skulle kunna svärta ner deras eget personliga varumärke.

En slutsats som kan dras utifrån de studier som finns om millennials är att de vill ha stories som de kan tro på och varumärkeslöften som ligger i linje med vad de själva står för. Var de arbetar blir en del av deras eget varumärke och vad de vill förknippas med. Arbetet är en del av deras egen story. Den ska vara spännande, intressant och personlig. Och de företag och verksamheter som vill rekrytera den här generationen måste tänka just så och inse att allting de gör får återverkningar. Något som kan drabba företag som hamnar i hetluften och som inte klarar av att hantera varumärkeskriser och framstår som exempelvis rasistiska.

Eller som en av mina framstående studenter sa till mig: ”Jag har blivit erbjuden ett jobb på företag x (ett känt företag som nyligen hamnat i blåsväder), men jag funderar på att tacka nej. Vem vill bli förknippad med ett sånt företag?”.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.