Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Vad hände med... Guntrum Riesling?

Du minns väl den blå flaskan? gp.se kollar i veckan prylarna vi trodde vi glömt. I dag: Guntrum Riesling.

Den blå vinflaskan var lika mycket en inredningsdetalj som en rusdryck. Vem har inte gnuggat bort etiketten med ljummet vatten och ställt flaskan i fönstret med ett ljus eller torkad ros i?

Guntrum Riesling var den första blåfärgade vinflaskan och introducerades på Systembolaget 1994. De två påföljande åren låg Guntrum Rielsing tvåa på försäljningstoppen över vita viner. Svenska folket drack över 1,8 miljoner liter av vinet i den blåfärgade flaskan under 1995. Förra året hade vinet halkat ner till en mer blygsam 23:e plats.

Thomaz Grehn, vinskribent på GP, tycker inte att vår fäbless för Guntrum Riesling under andra halvan av 90-talet är att förakta.

- Det är ett halvtorrt vin. Det är väldigt lättdrucket. Det appellerar till ungdomen. Men det är faktiskt riesling i den här flaskan, vilket är viktigt, och inte någon av de andra skitdruvorna som till exempel rivaner.

Dagens motsvarighet till Guntrum Riesling, Black Tower i den knottriga flaskan, är mycket sämre.

- Ungdomen verkar ha sänkt sina ambitioner de senaste 15 åren.

Men som sagt, Guntrum Riesling är helt okej. Själv föredrar Thomaz Grehn dock riesling med mer syra.

- Det är en defensiv mittfältare i mitt lag, varken bu eller bä. Jag är inte så snobbig att jag säger nej tack om jag blir bjuden. Men jag skulle inte själv bjuda på det.

Som ljusstake fungerar den blå flaskan fortfarande utmärkt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.