Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Julhandeln, som ligger runt knuten, väntas slå rekord i år igen. Arkivbild. Bild: Kallestad, Gorm/TT

Vår vilja att fynda håller liv i Black Friday

Singles day, Black Friday – och mellandagsrea. Det finns gott om konsumtionshögtider där reor och erbjudanden lockar oss att köpa mer.
Samtidigt pekar mycket på att vi måste dra ner på vår konsumtion. Kommer konsumtionshögtiderna leva vidare?

Två veckor in i november var det dags för shoppingdagen Singles day. Om en knapp vecka väntar Black Friday och julhandeln närmar sig. Julhandeln väntas slå rekord i år igen, enligt analysföretaget HUI Researchs prognos. Detaljhandelns försäljning i december beräknas öka med 3,0 procent jämfört med förra året.

Samtidigt pekar mycket på att vi måste dra ner på vår konsumtion för klimatets skull. Om vi ska nå Sveriges miljömål måste miljöpåverkan från vår konsumtion minska, enligt Naturvårdsverket.

Att klimatfrågan hamnat mer i fokus och att begrepp som klimatskam och köpskam blivit vanligare verkar inte ha påverkat vår köpvilja, säger John Magnus Roos, forskare vid Chalmers tekniska högskola och Centrum för konsumtionsvetenskap vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet.

– Det blir nya rekord år efter år. Det diskuteras väldigt mycket om hållbarhet och cirkulär ekonomi, men vi ser det inte i vårt beteende, utan det är mer i debatten, säger han.

Svårt stå emot

Det finns flera förklaringar till att människor väljer att shoppa, trots klimatskammen, säger Karin M Ekström, professor i företagsekonomi vid Borås högskola.

– Jag tror att många tycker det är svårt att stå emot konsumtionshögtider, även om man är medveten om konsumtionens påverkan på miljön.

– En anledning till att man tycker att det är svårt är priset – om det är billigt dras man med. Varför ska man betala mer än man behöver? Det är ett rationellt agerande, säger Ekström.

Ju mer uppmärksamhet frågan om klimatet och vikten av hållbar konsumtion får desto mer kan våra köpbeteenden komma att påverkas, säger Roos.

– Det tar väldigt lång tid att förändra beteenden hos medborgare och konsumenter, så det är ändå intressant att det diskuteras och debatteras och det är möjligt att det kommer en återgång.

Mer upplevelser?

Trots att klimatfrågan hamnat högre upp på agendan är alltså köpviljan hos den stora massan konsumenter fortsatt så pass stor att konsumtionen ökar, säger Roos. Knappt hälften av Sveriges BNP består av privat konsumtion och det ligger även i samhällets intresse att konsumtionen ligger på en hög nivå, menar han.

– Det är pengar som används för skola, omsorg och så vidare. Det är klart att det ligger i samhällets intresse att uppehålla konsumtionen.

TT: Kommer konsumtionshögtider som Black Friday att leva vidare?

– Det beror på flera olika faktorer. Men så länge vi känner ett välbefinnande med att köpa de här produkterna som vi gör i dag, att det väger tyngre än skammen för genomsnittsvensken, så kommer vi nog se en ökning, förutsatt att köpkraften består, säger Roos.

Även om Karin M Ekström tror att klimatdebatten och klimatskammen redan fått visst genomslag och att fler väljer att avstå konsumtionshögtider i dag, tror hon att de kommer att leva vidare men i något förändrade former framöver.

– Jag tror att handlarna är medvetna om att konsumenter söker upplevelser, och jag tror att till exempel Black Friday på sikt kommer att handla om mer än låga priser.

Britta Kramsjö/TT

Singeldagen – på kinesiska guanggun jie och internationellt känd som Singles day – har ett inte helt glasklart ursprung. Men det började på 90-talet, troligen bland studenter, med tanken om en speciell dag då singlar skulle unna sig lite extra. Själva dagen infaller den 11 november – 11/11 – eftersom de uppradade ettorna anses påminna om ensamma personer. Men numera är det långt ifrån bara singlar som shoppar loss under evenemanget.

Black Friday kommer från USA och efterföljer den amerikanska högtiden Thanksgiving som infaller den fjärde torsdagen i november varje år. Black Friday är USA:s största shopping- och readag och utgör startskottet för julhandeln.

I Sverige är Black Friday ett relativt nytt fenomen, men dess popularitet har växt snabbt under de senaste fem åren, enligt Svensk handel.

December är årets viktigaste månad för handeln. Julhandeln väntas slå rekord i år igen, enligt analysföretaget HUI Researchs prognos. Detaljhandelns försäljning i december beräknas öka med 3,0 procent jämfört med förra året. Med julhandel avses hela försäljningen i december inom dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln.

Källa: Svensk Handel och HUI Research