Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Sofie Svensson, Patrik Jensen och Johan Gustafsson synar plattformen

Växer snabbt med teknik för digitala vårdbesök

I dag gör vi det mesta på nätet. Vi handlar, kommunicerar, läser och betalar räkningar. Så varför måste vi vänta på en lapp i brevlådan för att få en tid hos läkaren? Visiba Care bestämde sig för att ändra på det.

Allt började 2013. Johan Gustafsson och ett par vänner satt och snackade om hur konstigt det var att vården fortfarande kunde befinna sig i något slags internetvakuum, helt avskärmat från resten av den digitala utvecklingen.
– Min dotter föddes med kromosom- och hjärtfel. Vi har tillbringat mycket tid på sjukhus och vet hur fantastiskt bra den svenska vården är. Samtidigt kunde det vara ganska frustrerande att behöva ta ledigt från jobbet för att gå på ett läkarbesök som tog max tio minuter. Borde man inte ha kunnat sköta det digitalt? Det kändes också ganska föråldrat att behöva vänta på ett kuvert i brevlådan för att få en läkartid, säger Johan Gustafsson.
Tanken var att skapa en plattform som kopplade ihop läkare och patient i ett videosamtal. På så sätt kunde läkaren ställa grundläggande diagnoser och patienten hade möjlighet att ställa frågor. Det nystartade bolaget fick namnet Visiba Care och en vän, som arbetade på en digital utvecklingsbyrå i Örebro, fick uppdrag att sätta ihop ett team som skissade fram plattformen på kvällar och helger. Eftersom det saknades pengar fick utvecklarna varsin del i bolaget i stället för lön. Samtidigt detaljstuderade Johan Gustafsson, som blev vd, hur marknaden såg ut.
– Vi såg att 75 procent av alla digitala vårdbesök i världen skedde i USA. Det kändes konstigt i och med att Sverige ju i övrigt var så väldigt digitalt. Vi borde inte ha legat så mycket efter, säger Johan Gustafsson.
Grundidén var att vända sig mot den svenska marknaden, men landstingen och de privata vårdgivarna såg inget behov av den nya tekniken. Första kunden blev i stället en finsk vårdgivare som så småningom också valde att investera i bolaget. De fick även ekonomiskt stöd från Almi.
Sedan dess har mycket hänt. E-hälsa har kommit starkt de senaste åren och pekas i dag ut som en framtidsbransch. Inte minst sedan regeringen kaxigt konstaterat att Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa till 2025. Nyligen lanserades ett nordiskt projekt, med 50 miljoner i potten, som ska hjälpa startups inom e-hälsa i Sverige, Norge och Danmark att växa och skapa nya jobb.
– I början fick vi kämpa för att övertyga vårdgivare om att det här var en bra idé, men när politikerna gick ut och sa ”vi ska göra det här nu, helst i går”, då blev det fart på dem. Då ville alla vara med. Antalet förfrågningar exploderade, säger Johan Gustafsson.
Sedan de satte i gång sommaren 2014 har bolaget vuxit från en till 15 anställda. De har numera 25 kunder i fem olika länder, och bland dessa finns exempelvis Västra Götalandsregionen och Stockholms läns landsting. Bolaget har givetvis också fått konkurrenter.
– Det är lite av en stadskamp. Vi finns i Göteborg och de andra två tongivande bolagen inom e-hälsa, Kry och Min doktor, håller till i Stockholm och Malmö, säger Johan Gustafsson.
Både Kry och Min doktor har färdiga koncept och erbjuder hela paketet med läkare och allt. Visiba Care har valt en lite annan väg och vänder sig till befintliga vårdcentraler. De har inga egna läkare utan erbjuder bara själva plattformen och hjälper vårdcentralerna att göra den digitala förvandlingen.
Hur patientsäkra är systemen?
– Patientsäkerheten är det viktigaste av allt. Det var det första vi såg till att ha ordning på. Det är viktigt för både oss och för kunden, säger Johan Gustafsson.
Han beskriver startupkulturen i Göteborg som bra, även om det är svårare att få in kapital här jämfört med i Stockholm. Bolaget har haft höga utvecklingskostnader och moderbolaget har hittills gått med förlust.  
Med tiden har Visiba Care utvecklat sitt koncept. Johan Gustafsson nämner urinvägsinfektion som ett exempel på en diagnos som går att ställa med hjälp av medicinska formulär. På sikt är det också tänkt att det ska finnas en textmeddelandefunktion.
– Närhälsan i Göteborg har öppnat en virtuell ungdomsmottagning som vi utvecklade. För ungdomar kan det vara pinsamt att ställa sådana här frågor. När det sker över nätet blir det mer diskret. Det startade i början av december och har varit väldigt lyckat hittills, säger Johan Gustafsson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.