Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Västtrafiks app To Go låg nere på onsdagsmorgonen. Bild: Langhjelm
Västtrafiks app To Go låg nere på onsdagsmorgonen. Bild: Langhjelm

Västtrafiks app låg nere – igen

För tredje gången på kort tid låg Västtrafiks app nere – nu mitt i morgonrusningen. På onsdagen tvingades man dela ut gratisbiljetter ännu en gång. Skälet till det tekniska strulet är ett ovanligt hårt tryck på enkelbiljetter, enligt Västtrafiks it-chef.

I förra veckan strulade To Go och två veckor innan det. På onsdagsmorgonen var det dags igen då det inte gick att köpa biljett i appen. Istället fick resenären en tillfällig biljett som innebar att man fick resa gratis under 30 minuter.

– Just nu är det störningar i appen som gör att man inte kan köpa eller visa upp sin biljett, säger Jesper Wiberg, presskommunikatör på Västtrafik, vid 07.45 på morgonen.

Gratis biljetter fick resenärer som försökte köpa i appen på onsdagsmorgonen.
Bild: Privat

Vid den tidpunkten fanns ingen prognos för när problemet skulle vara åtgärdat, ej heller vad felet berodde på.

– Vår it-avdelning arbetar febrilt, säger Wiberg.

Strax innan klockan 08 på onsdagen fungerade appen igen, efter att ha strulat under ungefär 30 minuter. Detta enligt Västtrafiks it-chef Thom Birkeland.

– Det som händer är att många köper biljett helt enkelt och det gör att vi får en viss påverkan av våra system, säger Birkeland.

– Det är många fler som köper enkelbiljetter så vi får väldigt många transaktioner i våra system. Det är ett annat tryck än vi sett tidigare.

Varför köper många fler enkelbiljetter?

– Sedan restriktionerna släpptes är det fler som åker med oss. Samtidigt, och detta kan vi bara spekulera i, jobbar många kanske inte på kontoret varje dag och enkelbiljett är en bra lösning.

Västtrafiks it-avdelning arbetar nu med en rad löpande åtgärder, som olika uppgraderingar, för att undvika akuta bekymmer i framtiden. Samtidigt har de en långsiktig plan för hur de ska hantera vad de tror är en permanent beteendeförändring när det gäller resandet, som innebär fler app-köp.

Under onsdagsmorgonen sålde Västtrafik strax över 17 000 biljetter totalt sett mellan klockan 06 och 09. Under måndagen var siffran 19 000.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.