Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
De som behövt sitta i hemkarantän och inte har kunnat pendla kommer inte att kunna pausa sitt periodkort. Bild: Karl af Geijerstam
De som behövt sitta i hemkarantän och inte har kunnat pendla kommer inte att kunna pausa sitt periodkort. Bild: Karl af Geijerstam

Västtrafik: Inte aktuellt att pausa kort

Till följd av det nya coronaviruset har många hört av sig till Västtrafik för att fråga om de kan få sina periodkort tillfälligt pausade. Men trots breda rekommendationer från bland annat regeringen om att hålla sig hemma vid symptom är det inte möjligt att pausa sitt kort i dagsläget meddelar Västtrafik.

När Göteborgs-Posten når Maria Björner Brauer som är enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik har det hållits ett möte angående situationen. Resultatet: Det kommer inte gå att pausa sina periodkort.

– Nej, det kan man inte rent teknisk överhuvudtaget.

Är detta något som ni ser över?

– Det kan mycket väl vara så att vi kan behöva göra på ett annat sätt framöver men det är inte aktuellt nu. Det som i så fall blir möjligt är ett återköp, men det gör vi först om vi behöver förändra trafiken så mycket att man inte längre har nytta av sitt kort. Vi är inte i det läget just nu.

Så det är bara om ni inte kan förse staden med den vanliga trafiken som det skulle vara aktuellt att få göra ett återköp?

–Ja.

">
Pressbild Maria Björner Brauer Bild: Fotograf Thomas Harrysson AB
Pressbild Maria Björner Brauer Bild: Fotograf Thomas Harrysson AB

Men om man är tvingad till karantän finns inget sätt att stoppa kortet?

– Nej. Våra köpevillkor gäller. Den som anser sig ha särskilda skäl får vända sig till kundservice men i grunden gäller våra villkor.

Finns det undantag?

– Grundregeln är att ordinarie köpevillkor gäller, alltså att man inte har någon generell ångerrätt, men biljetter som inte har aktiverats än kan bytas ut. Vi har inte återbetalat några pengar men det vi gjort i vissa fall är att vi har makulerat biljetter och kompenserat resterade värde genom värdecheckar eller en värdekod som personerna kan använda längre fram.

Så det går inte att få tillbaka motsvarade värde för dagarna som man inte använder i rena pengar?

– Nej, och jag vet inte om vi kommer att erbjuda att få tillbaka pengar men det är inget vi planerar inför i nuläget.

Vad har ni att säga till kunderna som betalat mycket pengar men som inte kan använda sitt kort?

– Vi förstår att det är en tuff situation för många enskilda och att det är tufft för samhället i stort. Kollektivtrafiken behöver rulla, det är en samhällstjänst som måste fungera. Folk behöver ta sig till sina jobb och vi behöver se till att det fungerar. Men, vi har inga direktiv eller beslut eller rekommendation från myndigheterna som gör att vi kan agera på något annat sätt än det vi gör i nuläget. Däremot kan situationen komma att ändras.

Med tanke på att det är ett exceptionellt läge, skulle det kunna bli aktuellt att förlänga korten med en månad?

– Nej för systemet medger inte det. Det är inte tekniskt möjligt att varken förlänga kortet eller pausa det. Tyvärr. Det är våra villkor som gäller och det står i dem att om det sker en stor förändring i trafikutbudet kan man bli erbjuden återköp och då får man tillbaka det värde som man inte har kunnat nyttja. Att göra en annan teknisk lösning är en sak som tar lång tid. Det är inte realistiskt att tro att det skulle vara ett alternativ överhuvudtaget.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.